Wiadomości
Inflacja żywności w Wielkiej Brytanii po raz pierwszy od 16 miesięcy powraca do jednocyfrowych wartości
Po długim okresie wzrostów inflacja żywności w Wielkiej Brytanii w końcu spadła do jednocyfrowych liczb.
Według najnowszych danych przemysłowych roczna stopa inflacji wyniosła 9,7% w ciągu czterech tygodni do 29 października.
Jest to znaczący spadek w porównaniu z 11% odnotowanymi w poprzednim miesiącu.
Kantar Worldpanel, firma zajmująca się rejestrowaniem danych sprzedaży i cen w supermarketach, wskazuje, że obniżenie to jest głównie napędzane przez zwiększoną aktywność promocyjną sieci supermarketów, które starają się w ten sposób zabezpieczyć lojalność klientów przed nadchodzącym kluczowym sezonem świątecznym.
Kiedy stopa inflacji spada, nie oznacza to oczywiście, że ceny żywności maleją, ale że rosną wolniej.
Raport podkreśla, że tylko nieliczne produkty, takie jak masło, makaron i mleko, kosztowały mniej niż rok temu.
Fraser McKevitt, główny doradca ds. handlu detalicznego i wglądu w zachowania konsumentów w Kantarze, zauważył: „Detaliści kontynuują poszukiwania sposobów na złagodzenie uderzenia dla konsumentów i spowolnienie tempa wzrostu cen. To obejmuje zwiększenie stawki na promocje — każdy z supermarketów zwiększył udział sprzedaży poprzez oferty specjalne w porównaniu z zeszłym rokiem, co zdarzyło się tylko raz w ciągu prawie 10 lat. Wydatki konsumentów na promocje osiągnęły teraz 27,2% całkowitej sprzedaży żywności — to najwyższy poziom od zeszłorocznych świąt Bożego Narodzenia”.
Mimo że najnowsze zmniejszenie inflacji żywności jest powodem do optymizmu, to jednak raport wskazuje, że konsumenci nadal odczuwają napięcie finansowe, ponieważ sprzedaż produktów marek własnych supermarketów nadal przewyższa produkty markowe pod względem popytu.
Linie marek własnych odnotowały wzrost sprzedaży każdego miesiąca od lutego 2022 roku.
Oddzielny raport opublikowany przez Barclaycard wskazuje, że w zeszłym miesiącu konsumenci ograniczali wydatki na dobra niekonieczne, w obliczu szerszego kryzysu kosztów utrzymania, aby zaoszczędzić pieniądze na święta.
Zobacz też:
Spośród tych, którzy szukali oszczędności, 45% korzystało z kuponów lub punktów lojalnościowych, aby uzyskać zniżki na zakupy, podczas gdy 38% odwiedzało wiele supermarketów w poszukiwaniu różnych ofert.
Kantar ogłosił, że Lidl zanotował najszybszy wzrost sprzedaży wśród sieci w październiku, podczas gdy Sainsbury's odnotował największy postęp wśród bardziej ugruntowanych supermarketów.
Dziękujemy za przeczytanie artykułu do końca! Zachęcamy do odwiedzenia naszego Facebooka, Twittera i YouTube. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.