Zaloguj się Załóż konto

Ważne ostrzeżenie dla podróżnych. Opóźnienia w instalacji skanerów na lotniskach w Wielkiej Brytanii przedłużą zakaz przewożenia płynów powyżej 100 ml

Największe lotniska w Wielkiej Brytanii mogą nie zdążyć z instalacją nowoczesnych skanerów bezpieczeństwa przed wyznaczonym terminem, co oznacza przedłużenie obowiązującego zakazu przewożenia płynów w pojemnościach przekraczających 100 ml – podało BBC.

Największe lotniska w Wielkiej Brytanii mogą nie zdążyć z instalacją nowoczesnych skanerów bezpieczeństwa przed wyznaczonym terminem, co oznacza przedłużenie obowiązującego zakazu przewożenia płynów w pojemnościach przekraczających 100 ml – podało BBC.

Rząd brytyjski nakazał głównym portom lotniczym zainstalowanie zaawansowanego sprzętu do 1 czerwca 2024 roku, jednak lotniska takie jak Heathrow, Gatwick i Manchester nie spodziewają się, że wszystkie skanery będą gotowe do tego czasu.


Grupa konsumencka Which? ostrzega, że może to prowadzić do zamieszania podczas letnich wakacji.

Pasażerowie mogą oczekiwać zmiany zasad dotyczących bagażu podręcznego we wszystkich brytyjskich lotniskach, tylko po to, by odkryć, że nie jest to prawda, co może spowodować opóźnienia przy kontroli bezpieczeństwa.

Departament Transportu (DfT) ogłosił termin, twierdząc, że skanery poprawią bezpieczeństwo i zwiększą wygodę podróżujących, eliminując potrzebę kupowania „malutkich kosmetyków”.

Zasady wymagające przewożenia płynów w pojemnikach o pojemności 100 ml lub mniejszej i umieszczania ich w przezroczystej plastikowej torebce zostały wprowadzone w 2006 roku po udaremnieniu zamachu bombowego na transatlantycki lot.


Lotniska początkowo miały wprowadzić nowe skanery do 2022 roku, jednak termin został przesunięty na czerwiec tego roku.

Używają one technologii CT X-ray do tworzenia obrazów 3D, co oznacza, że przez kontrolę można przewozić do dwóch litrów płynu w torbach. Laptopy również mogą pozostać w torbach.

Skanery te są już używane w niektórych innych krajach, w tym w USA. Testy w Wielkiej Brytanii rozpoczęły się w 2018 roku, a lotniska stopniowo wprowadzały je do użytku. Niektóre, w tym Teesside i London City Airport, już zakończyły instalację.

Jednak London Gatwick, Heathrow i Manchester będą potrzebować dodatkowego czasu na zainstalowanie nowego sprzętu we wszystkich swoich pasach.

Oznacza to, że niektóre pasy będą nadal korzystać z obecnych skanerów podczas tegorocznych wakacji letnich, więc ludzie nadal będą musieli przestrzegać limitu płynów 100 ml.


Komentatorka lotnicza Sally Gethin wskazała na niektóre przyczyny opóźnień.

„[Skanery] są bardzo ciężkie. Czasami podłogi w terminalu muszą być wzmocnione. Koszt tych skanerów jest naprawdę wysoki - to najnowsza technologia”, powiedziała, wskazując również na problemy z łańcuchem dostaw i konieczność wysłania personelu na szkolenia.

Heathrow już rozpoczęło wprowadzanie nowego sprzętu w trzech z czterech terminalach, ale nie może zagwarantować, że instalacja zostanie zakończona do czerwca. Lotnisko współpracuje z rządem nad zapewnieniem „jasnego przekazu” dla pasażerów.

Zobacz też:


Gatwick stwierdziło, że do czerwca osiągnie „znaczny postęp” w obu terminalach, ale nie spodziewa się zakończenia instalacji do początku przyszłego roku „po zakończeniu intensywnego okresu letniego”.

Prace budowlane są w toku na lotniskach Manchester i East Midlands w celu rozbudowy terminali i umieszczenia nowego sprzętu.

Rzecznik Manchester Airports Group powiedział, że mimo „dobrego postępu”, zakończenie programu nie jest spodziewane do 2025 roku.


BBC dowiedziało się, że DfT może rozważyć udzielenie lotniskom przedłużenia terminu na zakończenie instalacji na całym ich terenie, jeśli uzna to za „właściwe”.

Jednak jeśli lotniska nie dotrzymają terminu bez zgody, nie wyklucza się nałożenia kar. Rory Boland, redaktor ds. podróży w Which?, powiedział: „Teraz będziemy mieli sytuację, w której różne brytyjskie lotniska mają różne zasady, więc w niektórych miejscach trzeba będzie wyjąć płyny z wyprzedzeniem, w innych nie”. Dodał, że może to prowadzić do zamieszania i opóźnień przy kontroli bezpieczeństwa.

„Wystarczy, że kilku pasażerów nie będzie przygotowanych, aby skończyło się to dodatkowym 10, 20, 30 minutami oczekiwania. Jest to rozczarowujące, że na kilka miesięcy przed szczytem sezonu podróżniczego... główne lotniska nie są gotowe” - dodał. Boland stwierdził też, że komunikacja lotnisk z pasażerami będzie bardzo ważna.

Stowarzyszenie podróżnicze Abta doradza osobom planującym wakacje tego lata, aby dwukrotnie sprawdziły zasady na każdym końcu swojej podróży.


„Ważne jest, aby pamiętać, że nawet jeśli lotnisko wylotu w Wielkiej Brytanii zmieniło swoje zasady dotyczące płynów, zasady na lotnisku docelowym mogą być inne” - powiedział przedstawiciel Abta.

Rzecznik DfT stwierdził: „Wielka Brytania ma jedne z najbardziej rygorystycznych środków bezpieczeństwa lotniczego na świecie, a ta nowoczesna technologia wzmocni bezpieczeństwo i poprawi doświadczenia pasażerów. Jesteśmy w regularnym kontakcie z lotniskami w miarę zbliżania się do czerwcowego terminu 2024 roku na ulepszenie ich sprzętu i procedur przesiewowych. Ze względów bezpieczeństwa nie informujemy szczegółowo o środkach ochrony lotnictwa”.

-
 
Dziękujemy za przeczytanie artykułu do końca! Zachęcamy do odwiedzenia naszego Facebooka, Twittera i YouTube. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.


Czytaj poprzedni artykuł:
DWP wypłaci 76 GBP dodatku tygodniowo dla mieszkańców Wielkiej Brytanii spełniających określone kryteria
 Czytaj następny artykuł:
Sztorm Isha zmusza samoloty Ryanair do lądowania w Niemczech zamiast w Wielkiej Brytanii