Zaloguj się Załóż konto
Polish (Poland)English (United Kingdom)

Wizz Air naraża podróżnych, zachęcając pilotów do latania, gdy są zmęczeni

Według doniesień Brytyjskich mediów tanie linie lotnicze Wizz Air wywierają presję na pilotów, aby latali samolotami pomimo zmęczenia, przez co narażają podróżnych na niebezpieczeństwo.

Według informatora, na którego powołuje się The Telegraph, piloci otrzymują letnie premie za pracę, gdy są zmęczeni po tym, jak szef linii lotniczej zachęcił ich do zrobienia „dodatkowych mil”.


Temat ten zwrócił na siebie uwagę, gdy w 2016 roku kapitan Mike Simkins, były pilot Thomasa Cooka z 16-letnim doświadczeniem, pewnego dnia uznał, że powodu napiętego harmonogramu i wczesnych startów, jest zbyt zmęczony, by bezpiecznie latać. Został następnie zawieszony przez swojego pracodawcę na sześć miesięcy”.

Thomas Cook ostatecznie przeprosił i przyznał mu odszkodowanie w przełomowej sprawie, ale teraz dochodzenie Channel 4 Dispatches ujawniło, że problem się pogarsza.

Anonimowy informator, pilot Wizz Air, powiedział programowi: „Jeśli brakuje załogi, to aby uniknąć odwoływania lotów, zachęcają personel do cięższej pracy”.

„Istnieje presja, żebyśmy latali w wolne dni. Oczywiście możesz zgłosić chorobę, jeśli jesteś zmęczony, ale jeśli to zrobisz, stracisz premię”.

Tak zwane „wypłaty za dni wolne”, w ramach których pracownicy mogą zgłaszać się na ochotnika do pracy, gdy nie mają swojej zmiany, mogą być warte do 5000 funtów, w zależności od lotu.

W zeszłym miesiącu Daily Mail ujawnił, jak dyrektor generalny Wizz Air, Jozsef Varadi, znalazł się pod ostrzałem za zachęcanie personelu linii lotniczych do pracy ze zmęczeniem.


Powiedział wtedy: „Wszyscy jesteśmy zmęczeni, ale czasami trzeba zrobić dodatkowy krok”.

Piloci nie mogą pracować więcej niż 900 godzin w locie rocznie i nie więcej niż 100 godzin w cztery tygodnie, zgodnie z obowiązującymi przepisami CAA.

Martin Chalk, sekretarz generalny Brytyjskiego Stowarzyszenia Pilotów Linii Lotniczych, powiedział w programie Dispatches, że ktoś „zmęczony” „nie jest w stanie pilotowac samolotu”.

„Wiele firm postrzega ograniczenia – które mają chronić podróżnych przed zmęczoną załogą – jako cele”.

„Jednak istnieją granice, ponieważ to właśnie tam nauka mówi, że zmęczony człowiek zaczyna podejmować złe decyzje” - dodał.

Brytyjskie Stowarzyszenie Pilotów Linii Lotniczych zwróciło się do CAA o stanowisko związane z wywieraniem presji do pracy, gdy personel zmęczony, a CAA wydało zawiadomienie dotyczące bezpieczeństwa dla wszystkich brytyjskich linii lotniczych, ostrzegając, że nadmierna presja na latanie przyczyniła się do „licznej liczby incydentów z samolotami”.

Badania przedstawione w programie pokazują, że prawie siedem na dziesięć lotów Wizz Air opuszczających Wielką Brytanię w zeszłym miesiącu było opóźnionych.

Rzecznik Wizz Air jednak zaprzeczył doniesieniom, mówiąc, że firma jest „dokładnie świadoma” wpływu zakłóceń w branży i zatrudniła ponad 400 pilotów w ciągu ostatnich dziewięciu miesięcy, aby „zachować jak najlepsze warunki pracy i bezpieczeństwo klientów”.


„Upewniamy się, że nasi doświadczeni piloci i personel pokładowy zapewniają naszym klientom bezpieczeństwo dzięki obsłudze przewodniego w branży systemu zarządzania zmęczeniem”.

„Jest to zgodne z wymogami prawnymi obowiązującymi w branży i jest regularnie przeglądane i monitorowane w ramach standardowego procesu regulacyjnego przez organy regulacyjne lotnictwa”.

Zobacz też:


„Jest prawny wymóg, aby piloci zgłaszali się, gdy są zmęczeni i nie ponoszą za to kar finansowych. Jeśli nasi piloci zgłoszą zmęczenie i nie można znaleźć pilotów alternatywnych, lot zostanie odwołany. Nie zawahamy się odwołać lotów, gdy jest to konieczne, aby zagwarantować bezpieczeństwo”.

„Bez względu na wyzwania, przed którymi stoi obecnie nasza firma i szersza branża, Wizz Air nigdy nie pójdzie na kompromis w kwestii bezpieczeństwa” – dodał rzecznik tanich linii lotniczych.

-
 


Czytaj poprzedni artykuł:
Mężczyzna oskarżony o zamordowanie dziewięcioletniej dziewczynki stanął przed sądem
 Czytaj następny artykuł:
Sfrustrowani podróżni przedzierają się przez taśmociągi do zakazanej strefy lotniska w UK, aby odzyskać bagaż


// //