Wiadomości
Ostrzeżenie przed inteligentnymi licznikami. 150 000 domów zdalnie przełączone na droższe plany
Jednak mogą być one zdalnie sterowane przez firmy energetyczne, co, jak ostrzega Ofgem, wiąże się z alarmującym ryzykiem.
Regulator branży energetycznej Ofgem wysłał alarmujące ostrzeżenie o rosnącej liczbie gospodarstw domowych wyposażonych w inteligentne liczniki, które są zdalnie przenoszone na droższe plany.
Podnosi to rachunki bez ostrzeżenia dla wielu gospodarstw domowych w Wielkiej Brytanii, a w niektórych przypadkach i pozostawia „uboższych klientów” bez prądu na tygodnie.
Firmy energetyczne mogą korzystać z technologii inteligentnych liczników, aby przełączyć inteligentne liczniki klientów, którzy są zadłużeni, na liczniki przedpłatowe bez konieczności posiadania nakazu (który zwykle jest wymagany, aby wejść do domu i zainstalować licznik przedpłatowy).
Ponieważ taryfy przedpłatowe są droższe niż zwykłe taryfy licznikowe, zmiana może narazić gospodarstwa domowe, które nie są w stanie pokryć dodatkowych kosztów, na poważne ryzyko, szczególnie jeśli nie są świadome, że ich dostawca zmienił plan płatności jednym naciśnięciem przycisku.
Zobacz też:
W ramach liczników przedpłatowych klienci muszą płacić za gaz i energię elektryczną dużo z góry i kosztuje ona dużo więcej.
Firmy energetyczne są również w stanie odliczyć dług od doładowań, a gospodarstwa domowe, które nie będą w stanie doładować liczników, ryzykują całkowitym odłączeniem od zasilania.
Przełączenie klienta z zainstalowanym inteligentnym licznikiem na tryb przedpłaty, jest bardzo proste dla dostawcy energii.
W normalnych okolicznościach firmy energetyczne musiałyby wystąpić o nakaz i zainstalować fizyczne urządzenie, prawdopodobnie dając gospodarstwom domowym więcej czasu na przygotowanie się do zmiany i przynajmniej dając im ostrzeżenie.
Według danych Ofgem, w zeszłym roku ponad 152 000 gospodarstw domowych wyposażonych w inteligentne liczniki zostało zdalnie przełączonych przez dostawcę energii na droższe plany przedpłatowe.
Tylko w ciągu ostatnich trzech miesięcy taki los spotkał 60 000 gospodarstw domowych w UK.
Ogromny wzrost cen energii oznacza, że tendencja do zdalnego przełączania będzie się utrzymywać.
Ofgem poinformował, że „niektórzy ubożsi klienci byli bez prądu przez kilka dni, a nawet tygodni”, a organ handlu energią przyznał, że „popełniono błędy”.
Kelly, która nie chciała ujawniać swojego nazwiska w BBC, powiedziała, że jej rachunki wzrosły ponad dwukrotnie, z 200 funtów miesięcznie do ponad 430 funtów, gdy ceny poszybowały w górę dla milionów Brytyjczyków w związku z kryzysem energetycznym.
Matka dwójki dzieci, która pracuje w niepełnym wymiarze godzin i otrzymuje 320 funtów Universal Credit miesięcznie, powiedziała BBC, że zadłużyła się na około 1000 funtów, gdy walczyła z rosnącymi cenami.
„Od stycznia dzwoniłam do EDF, żeby to załatwić”, powiedziała. „Wtedy dostałam list, w którym napisali, że przełączą mój dom na licznik przedpłatowy”.
Kelly ponownie próbowała porozmawiać ze swoim dostawcą i powiedziała BBC, że komunikacja była bardzo słaba.
Potem, w październiku, po prostu dostała SMS-a z informacją, że teraz korzysta z planu przedpłatowego i ma 3 funty na koncie.
Rzecznik EDF powiedział BBC, że przejście na licznik przedpłatowy było „ostatecznością” po szeroko zakrojonych próbach omówienia wsparcia i uzgodnienia rozwiązania z klientem.
Rzecznik dodał: „W tej sytuacji przeniesienie klienta do płatności zgodnie z rzeczywistym użyciem uniemożliwi mu dalsze naliczanie długu w niekontrolowanym tempie i skłoni klienta do przejęcia kontroli nad bieżącymi płatnościami za energię”.
Czytaj poprzedni artykuł: Ciągnęła psa drogą za skuterem inwalidzkim. Wstrząsające nagranie z Erdington | Czytaj następny artykuł: Złodzieje samochodów przyłożyli maczetę do gardła mężczyzny w Birmingham |
Gorące Tematy
MSZ wydaje pilne ostrzeżenie przed podróżami do unijnych krajów
Mało znany sposób na uzyskanie pomocy w wysokości do 2065 GBP
Zostało tylko kilka dni, aby ubiegać się o 370 GBP dodatku . Płatność mo…
Virgin Media wydaje ostrzeżenie związane z routerem Wi-Fi – zignorowanie…
Szok: Pasażerowie odmówili wejścia do samolotu Ryanair, bo zobaczyli, ja…