Zaloguj się Załóż konto
Polish (Poland)English (United Kingdom)

Pilne ostrzeżenie dla osób korzystających z bankowości internetowej. Jak uniknąć utraty gotówki?

Miliony osób mieszkających w Wielkiej Brytanii zostały zmuszone do korzystania z bankowości internetowej, ponieważ w ciągu ostatnich ośmiu lat zamknięto ponad 5000 oddziałów bankowych.

Jednak ilość pieniędzy skradzionych przez oszustów tylko za pomocą aplikacji bankowości mobilnej wzrosła w ubiegłym roku o jedną trzecią do 34 milionów GBP.


Jak podaje The Sun, z powyższej kwoty odzyskano tylko 2 miliony funtów.

Age UK natomiast twierdzi, że ponad trzy miliony starszych osób nie czują się pewnie w zarządzaniu swoimi finansami w Internecie, a jedna trzecia twierdzi, że dzieje się tak, ponieważ boją się oszustów.

Dla tych, którzy padli ofiarą oszustwa, to, czy odzyskają swoje pieniądze, często zależy od tego, w jakim banku mają swoje konto.

Poniżej przedstawiamy problemy, z jakimi borykają się klienci i wyjaśniajmy, co można zrobić, aby chronić się przed oszustwami online.


Wzrost nadużyć

Według Jamesa Daley szefa grupy kampanii Fairer Finance obecnie mamy do czynienia z „epidemią oszustw internetowych”.

„Przepisy chroniące konsumentów nie są wystarczająco mocne” - ostrzegł.

Według organu bankowego UK Finance całkowita kwota skradziona klientom banków, w wyniku różnych oszustw, w zeszłym roku wyniosła 1,2 miliarda funtów, jest to o 60 procent więcej niż 730 milionów funtów w 2020 roku.

Oszuści odnoszą sukces w około połowie prób oszustw związanych z bankowością internetową, a oszustwo jest najbardziej prawdopodobne, jeśli ofiara używa aplikacji na telefon do zarządzania swoim kontem, a nie komputera.

Ryzyko kradzieży telefonu

Eksperci ostrzegają, że oszustom zbyt łatwo jest uzyskać dostęp do aplikacji bankowych po kradzieży telefonu.

Grupa konsumencka Which? ostrzega, że złodzieje mogą zaglądać ofiarom przez ramię podczas wpisywania kodu odblokowującego telefon.


Następnie, po kradzieży telefonu, używają kodu, aby dostać się do aplikacji bankowych.

Which? twierdzi również, że funkcję „identyfikacji twarzy” niektórych smartfonów można oszukać za pomocą zdjęcia właściciela.

Face ID może być również używany do uzyskiwania dostępu do niektórych aplikacji bankowych i zatwierdzania płatności kartą, w zależności od konfiguracji telefonu.

Luki w aplikacjach

Which? znalazło kolejne słabe punkty w zabezpieczeniach aplikacji bankowych. W przypadku niektórych oszustw wystarczy wprowadzić dane karty debetowej, które są przechowywane w aplikacji, aby dodać nowego odbiorcę i przelać pieniądze na dowolne konto.

Wiele aplikacji korzysta z „jednorazowych kodów” wysyłanych SMS-em podczas dokonywania płatności.


Jednak jeśli przestępca ukradnie telefon, może odczytać te wiadomości, aby przelać pieniądze na własne konto.

Which? stwierdził również, że zresetowanie haseł do różnych aplikacji Lloyds Banking Group, w tym Halifax i MBNA, było „zbyt łatwe”. Ostrzegł też, że łatwo jest zresetować hasło w aplikacji American Express.

Walka o pomoc

Ofiary często muszą walczyć z bankami, aby odzyskać pieniądze utracone w wyniku oszustwa. Średnio odzyskiwane jest tylko 600 GBP za każde skradzione 1000 GBP.

Banki nie są prawnie zobowiązane do zwrotu pieniędzy ofiarom, które zostały oszukane poprzez udostępnienie danych lub padły ofiarą innych podobnych oszustw.

Zobacz też:


Sytuacja poprawiła się, odkąd wiele banków podpisało kodeks, w którym zobowiązały się na zwrot pieniędzy ofiarom oszustw, chyba że istnieją dowody na to, że były one „nieostrożne” i same udostępniły dane osobowe.

Wcześniej klienci zazwyczaj odzyskiwali mniej niż 200 funtów za każde skradzione 1000 funtów.

Loteria zwrotów

To, czy ofiara oszustwa otrzyma zwrot pieniędzy, zależy od tego, w jakim banku ma konto.

TSB nie jest zarejestrowany w kodeksie, ale jego własna gwarancja oszustwa oznacza, że ​​zwraca pieniądze ofiarom w 97 procentach przypadków.


Jednak inne banki i dostawcy kart płatniczych, w tym większość nowszych, które swiadczą usługi wyłącznie cyfrowo, nie są zarejestrowane w Kodeksie i nie mają własnych gwarancji zwrotu pieniędzy.

Należą do nich Revolut, Monzo, Kroo, Marcus, Chase, Monese, Tide, Wise, Atom, Tandem, Post Office, Sainsbury's, Tesco i Zopa.

W tym roku w Wielkiej Brytanii mają zostać wprowadzone nowe przepisy, które zmuszą banki do ujawnienia, jak często zapewniają zwroty pieniędzy ofiarom oszustw.

4 sposoby, aby się ochronić

  1. Jeśli otrzymasz podejrzany telefon, SMS-a lub e-maila, nie odpowiadaj na niego, a tym bardziej nie klikaj w linki i załączniki ani nie podawaj żadnych danych osobistych.
  2. Nigdy nie korzystaj z bankowości internetowej, gdy korzystasz z publicznego Wi-Fi.
  3. Chroń swój telefon komórkowy za pomocą kodu PIN i uważaj, czy nikt nie zagląda Ci przez ramię, gdy go wpisujesz.
  4. Nigdy nie wierz, że dzwoniący pochodzi z Twojego banku, nawet jeśli jego numer wygląda na poprawny. Możesz oddzwonić do banku, korzystając z numeru znajdującego się na odwrocie karty bankomatowej.

-
 
Dziękujemy za przeczytanie artykułu do końca! Zachęcamy do odwiedzenia naszego Facebooka, Twittera i YouTube. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.


Czytaj poprzedni artykuł:
Tragedia w Birmingham. 4-letni chłopiec śmiertelnie potrącony przez samochód
 Czytaj następny artykuł:
Tesco wydaje pilne ostrzeżenie dla klientów. Mogą stracić setki funtów, jeśli nie podejmą działań w ciągu 2 dni