Zaloguj się Załóż konto

Royal Mail rozważa dostarczanie przesyłek tylko trzy przez dni w tygodniu

Royal Mail, brytyjski operator pocztowy, może zmniejszyć liczbę dni dostarczania listów z sześciu do pięciu, a nawet trzech dni w tygodniu, zgodnie z propozycjami reform usługi.

Royal Mail, brytyjski operator pocztowy, może zmniejszyć liczbę dni dostarczania listów z sześciu do pięciu, a nawet trzech dni w tygodniu, zgodnie z propozycjami reform usługi.

Regulator, Ofcom, stwierdził, że usługa pocztowa staje się „przestarzała” i konieczne są działania naprawcze.


Royal Mail przyznał, że obecna sieć dostaw jest „niezrównoważona” i pilnie potrzebne są reformy.

Firma, która została wydzielona z Poczty i sprywatyzowana dziesięć lat temu, jest prawnie zobowiązana do dostarczania listów sześć dni w tygodniu, od poniedziałku do soboty, oraz paczek od poniedziałku do piątku.

Jednak w ostatnich latach liczba wysyłanych listów drastycznie spadła, a dostawy paczek stały się bardziej popularne i zyskowne.

Wydajność Royal Mail również się pogorszyła, co skutkuje regularnymi opóźnieniami w dostawach ważnych przesyłek, takich jak listy dotyczące wizyt lekarskich czy dokumentów prawnych.

Dame Melanie Dawes, dyrektor generalna Ofcom, podkreśliła, że regulator przedstawia opcje reformy usługi w celu „narodowej dyskusji”, z planowaną aktualizacją na lato.


Rząd wyraził brak poparcia dla pomysłu rezygnacji z dostaw pocztowych w soboty. Kevin Hollinrake, minister ds. usług pocztowych, stwierdził, że dostawy w soboty są „święte” i że sześciodniowa usługa pozostanie.

Premier Rishi Sunak zapewnił o pełnym zaangażowaniu rządu w utrzymanie obowiązków uniwersalnej usługi Royal Mail.

Ofcom oszacował, że firma mogłaby zaoszczędzić od 100 do 200 milionów funtów rocznie, jeśli dni dostaw zostałyby ograniczone do pięciu tygodniowo, oraz od 400 do 650 milionów funtów, gdyby dostawy odbywały się tylko trzy dni w tygodniu.

Jednak zmiana dni dostaw wymagałaby zmiany obecnej ustawodawstwa przez rząd i parlament.

Alternatywną opcją mogłoby być zmniejszenie szybkości dostawy większości listów do trzech dni.


To pozwoliłoby zaoszczędzić od 150 do 650 milionów funtów, ale nadal wymagałoby zapewnienia usługi dostawy na następny dzień dla pilnych listów.

Royal Mail wcześniej wyraził chęć przejścia z dostaw sześć dni w tygodniu na pięć, od poniedziałku do piątku.

Firma, należąca do International Distribution Services plc, odnotowała stratę w wysokości 319 milionów funtów w pierwszej połowie obecnego roku finansowego.

Martin Seidenberg, dyrektor generalny grupy Royal Mail, stwierdził, że „brak działań” w zakresie reform w przeszłości doprowadził teraz do „znacznie poważniejszej sytuacji”.


Jednak Związek Pracowników Komunikacyjnych (CWU) wyraził sprzeciw wobec usługi dostaw trzy dni w tygodniu, twierdząc, że zniszczyłoby to Royal Mail i wpłynęłoby na tysiące miejsc pracy.

Ofcom zauważył, że Wielka Brytania „nie jest sama” w potrzebie reformy swojej usługi pocztowej.

Wskazał na Szwecję, Belgię, Norwegię i Danię, które w ostatnich latach zmniejszyły dni dostaw lub wydłużyły czas dostawy listów.

Jednak Dame Melanie stwierdziła, że ani zmniejszenie dni dostaw, ani wydłużenie czasu dostawy nie będą „łatwym wyjściem” dla firmy, która nadal będzie musiała spełniać określone cele dostaw.


Ofcom stwierdził, że niedawne słabe wyniki firmy, które doprowadziły do nałożenia na nią kary w wysokości 5,6 miliona funtów za niespełnienie celów dostaw, pokazują, że ludzie obecnie nie otrzymują niezawodnej usługi.

Regulator podkreślił, że badania wykazały, iż ludzie najbardziej cenią sobie przystępność cenową i niezawodność, jeśli chodzi o wysyłkę listów.

Zobacz też:


Morgan Wild, tymczasowy dyrektor ds. polityki w organizacji charytatywnej Citizens Advice, zaznaczył, że wszelkie zmiany w uniwersalnej usłudze pocztowej powinny priorytetowo traktować konsumentów, „a nie tylko wynik finansowy Royal Mail”.

Dodał, że „poprawa niezawodności jest niezbędna”, ale „redukcja usług niekoniecznie uczyni dostawy listów niezawodnymi”, dlatego konieczne są propozycje rozwiązania przyczyn stałych problemów Royal Mail.

-
 
Dziękujemy za przeczytanie artykułu do końca! Zachęcamy do odwiedzenia naszego Facebooka, Twittera i YouTube. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.


Czytaj poprzedni artykuł:
Widowiskowe lądowanie samolotu Ryanair na lotnisku w Wielkiej Brytanii
 Czytaj następny artykuł:
DWP oferuje do 812 GBP na pokrycie pilnych kosztów w trudnych sytuacjach finansowych