Zaloguj się Załóż konto

Wielka Brytania: Tysiące klientów w dostaje nielegalne rachunki za energię. Nie muszą ich płacić

Wielka Brytania: Tysiące klientów w dostaje nielegalne rachunki za energię. Nie muszą ich płacić Ofgem, brytyjski regulator rynku energii, podjął zdecydowane kroki wobec firm dostarczających prąd i gaz, które wciąż stosują praktykę tzw. „back billing” – wysyłania klientom rachunków za energię zużytą ponad 12 miesięcy wcześniej.

Ofgem, brytyjski regulator rynku energii, podjął zdecydowane kroki wobec firm dostarczających prąd i gaz, które wciąż stosują praktykę tzw. „back billing” – wysyłania klientom rachunków za energię zużytą ponad 12 miesięcy wcześniej.

Choć tego typu rozliczenia zostały zakazane już w 2018 roku, tysiące klientów nadal otrzymuje takie faktury, co skłoniło regulatora do interwencji.


Nielegalne rachunki za prąd i gaz nadal trafiają do klientów

W rozmowie z BBC przedstawiciel Ofgem, Tim Jarvis, wyraził „szok i rozczarowanie” po zapoznaniu się ze sprawami klientów, którzy mimo obowiązujących przepisów nadal otrzymują rachunki za energię sprzed wielu miesięcy, a nawet lat.

Jak wynika z ustaleń BBC, problem ten dotyka nie tylko pojedynczych osób, ale prawdopodobnie dziesiątki tysięcy gospodarstw domowych w Wielkiej Brytanii.

Dostawcy energii przyznają, że niektóre przypadki błędnych rozliczeń miały miejsce, ale podkreślają, że miesięcznie wysyłają dziesiątki milionów rachunków, a problem dotyczy tylko niewielkiego odsetka klientów.


Niemniej jednak Ofgem domaga się pełnej transparentności i nakazał firmom energetycznym dokładne określenie skali problemu.

Możliwe kary finansowe dla dostawców energii

Sprawą zainteresował się również brytyjski minister ds. energii, Ed Miliband, który wezwał Ofgem do stanowczej reakcji i „zdecydowanego egzekwowania zakazu back billingu”.

W odpowiedzi regulator wysłał listy do prezesów największych firm energetycznych, żądając szczegółowych informacji na temat liczby wysłanych rachunków tego typu.

Tim Jarvis zapewnił, że każdy dostawca systematycznie naruszający przepisy może spodziewać się surowych kar finansowych.

Ofgem zapowiedział także dalsze monitorowanie sprawy i wdrożenie mechanizmów, które zapewnią lepszą ochronę konsumentów przed nieuczciwymi praktykami.

Liczba skarg na rachunki za energię rośnie

Dane organizacji Citizens Advice wskazują na gwałtowny wzrost liczby skarg dotyczących rozliczeń za energię.

W 2023 roku odnotowano 47 000 zgłoszeń, a w 2024 roku liczba ta wzrosła już do prawie 60 000. Wiele z nich dotyczy właśnie przypadków nielegalnych rachunków za prąd i gaz.

Co zrobić, jeśli otrzymasz nielegalny rachunek za energię?

Osoby, które otrzymały rachunek za energię zużytą ponad 12 miesięcy wcześniej, powinny pamiętać, że zgodnie z przepisami nie muszą go opłacać.

Ofgem radzi, by w takiej sytuacji skontaktować się bezpośrednio z dostawcą energii i domagać się anulowania rachunku.

Organizacja Citizens Advice przygotowała także gotowy wzór listu, który można wykorzystać do oficjalnego zakwestionowania rachunku.

Konsumenci, którzy napotykają trudności w rozwiązaniu problemu, mogą zgłosić sprawę do Ofgem lub skorzystać z pomocy organizacji zajmujących się ochroną praw konsumentów.

-
 
Dziękujemy za przeczytanie artykułu do końca! Zachęcamy do odwiedzenia naszego Facebooka, Twittera i YouTube. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.


Czytaj poprzedni artykuł:
Ryanair wydaje pilne ostrzeżenie dla pasażerów lecących do lub z Wielkiej Brytanii
 Czytaj następny artykuł:
Wielka Brytania przygotowuje się na wichury o prędkości 70 mph i intensywne opady deszczu