Wiadomości
Pilne ostrzeżenie dotyczące inteligentnych liczników. Zmiany wpłyną na tysiące klientów w Wielkiej Brytanii
Wyłączenie systemu Radio Teleswitch Service zmusi wielu klientów do natychmiastowych działań, aby zabezpieczyć dostęp do tańszej energii.
Ostrzeżenia wystosowane przez największe firmy energetyczne pokazują skalę problemu i jego potencjalne konsekwencje finansowe.
Bez podjęcia kroków w odpowiednim czasie ryzyko wysokich rachunków stanie się dla wielu realnym zagrożeniem.
Ostrzeżenie British Gas dla użytkowników liczników RTS
British Gas, jeden z największych dostawców energii w Wielkiej Brytanii, wydał ostrzeżenie dla około 12 000 swoich klientów, którzy nadal korzystają ze starych liczników elektrycznych zależnych od systemu Radio Teleswitch Service (RTS).Jeśli nie wymienią ich na nowoczesne liczniki inteligentne do końca czerwca 2025 roku, mogą zostać odłączeni lub zmuszeni do płacenia znacznie wyższych stawek.
System RTS, oparty na sygnale przesyłanym razem z falami długimi BBC Radio 4, umożliwia automatyczne przełączanie taryf w ciągu dnia oraz sterowanie systemami grzewczymi i podgrzewaczami wody.
Po planowanym wyłączeniu sygnału RTS 30 czerwca 2025 roku wszystkie liczniki oparte na tym systemie przestaną prawidłowo funkcjonować.
British Gas, który pierwotnie obsługiwał około 61 000 liczników RTS, ujawnił w rozmowie z The Sun, że wciąż pozostało do wymiany około 12 000 urządzeń.
Według najnowszych danych Ofgem, na terenie całej Wielkiej Brytanii do wymiany pozostało jeszcze 415 000 takich liczników.
Dlaczego wymiana liczników RTS jest konieczna
Jeśli licznik RTS nie zostanie wymieniony na czas, może się zablokować na najwyższych taryfach szczytowych.To oznacza, że gospodarstwa domowe będą płaciły najwyższe możliwe stawki za energię elektryczną, niezależnie od pory dnia.
Dodatkowo, systemy grzewcze i podgrzewacze wody sterowane przez sygnał RTS mogą pozostawać na stałe włączone lub wyłączone, co znacząco utrudni codzienne funkcjonowanie.
Dostawcy energii, w tym Octopus Energy, E.ON Next oraz EDF, intensyfikują swoje działania, zachęcając klientów do szybkiej wymiany liczników.
Octopus poinformował, że około 20 000 jego klientów nadal nie umówiło terminu wymiany, E.ON Next apeluje do 65 000 gospodarstw domowych, a EDF ostrzega około 60 000 swoich klientów.
Jak rozpoznać licznik oparty na systemie RTS
Klienci mogą łatwo sprawdzić, czy ich licznik korzysta z RTS. Najstarsze modele posiadają osobną skrzynkę opisane jako „Radio Teleswitch” umieszczoną obok głównego licznika energii.W nowszych modelach przełącznik RTS może być zintegrowany bezpośrednio w liczniku. Jeżeli ktoś nie jest pewien, czy jego urządzenie korzysta z RTS, powinien skontaktować się bezpośrednio ze swoim dostawcą energii.
RTS może być także określany mianem „dynamicznie przełączanego” (DTS).
Jakie są alternatywy dla liczników RTS
Rozwiązaniem zastępującym stare liczniki są nowoczesne inteligentne liczniki (smart meters), które mogą rejestrować różne ceny energii w zależności od pory dnia, podobnie jak RTS.Oprócz tej funkcji pozwalają również na monitorowanie zużycia energii w czasie rzeczywistym, co pomaga użytkownikom w kontrolowaniu wydatków.
Smart meters są obecnie wdrażane na szeroką skalę w całej Wielkiej Brytanii. Jednak według Ofgem, około 10% tych urządzeń funkcjonuje obecnie w trybie „głuchym”, co oznacza brak możliwości przesyłania danych do dostawcy.
Problemy takie jak nieaktualna technologia czy awarie wyświetlaczy są jednak rzadkością w nowych urządzeniach montowanych w 2025 roku.
W przypadku awarii, urządzenia, które mają mniej niż rok, powinny być naprawiane lub wymieniane bez dodatkowych opłat.
Czy po wymianie będzie można zachować starą taryfę
Ofgem zalecił dostawcom energii, aby starali się oferować klientom taryfy możliwie najbardziej podobne do tych, z których korzystali wcześniej.W przypadku braku odpowiednika dostawcy mają obowiązek wspólnie z klientem wypracować nową, odpowiednią taryfę.
Co więcej, wprowadzenie smart meters otwiera dostęp do nowych ofert promocyjnych dostępnych tylko dla użytkowników tych nowoczesnych urządzeń.
Klienci, którzy jeszcze nie zostali skontaktowani przez swojego dostawcę, mogą sami zainicjować proces wymiany licznika, dzwoniąc lub korzystając z formularzy dostępnych na stronach internetowych swoich firm energetycznych.
Dziękujemy za przeczytanie artykułu do końca! Zachęcamy do odwiedzenia naszego Facebooka, Twittera i YouTube. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Czytaj poprzedni artykuł: Wielka Brytania przygotowuje się na rekordowe upały – temperatura może osiągnąć 30°C | Czytaj następny artykuł: Wielka Brytania wprowadza ogromne zmiany dla pracowników |
Gorące Tematy
Wielka Brytania wprowadza ogromne zmiany dla pracowników
Wielka Brytania przygotowuje się na rekordowe upały – temperatura może o…
Pilne ostrzeżenie dotyczące inteligentnych liczników. Zmiany wpłyną na t…
Supermarket, który zapowiadał walkę z Aldi, stał się najdroższym ze wszy…
Poundland zamyka sklepy w Wielkiej Brytanii – sieć tłumaczy decyzję i za…
Sklepy w Wielkiej Brytanii mogą zostać zmuszone do przyjmowania gotówki
Duża firma energetyczna wprowadza „pierwszą” taką ofertę – można zaoszcz…