Wiadomości
Pilne: Dane klientów dużego supermarketu w Wielkiej Brytanii przejęte przez hakerów
Problem dotknął jednego z najstarszych i najbardziej rozpoznawalnych detalistów w Wielkiej Brytanii.
Choć nie ujawniono, ilu klientów zostało poszkodowanych, firma zapewnia, że dane kart płatniczych nie zostały przejęte.
Atak, przypisywany grupie hakerskiej Scattered Spider, spowodował poważne zakłócenia w działalności firmy, w tym wstrzymanie rekrutacji i zakłócenia w dostawach.
Marks & Spencer potwierdził, że dane osobowe klientów zostały przejęte przez cyberprzestępców w wyniku zaawansowanego ataku hakerskiego, który sparaliżował funkcjonowanie firmy i spowodował chaos w sklepach oraz magazynach.
Atak o wysokim stopniu zaawansowania technologicznego uderzył w sieć M&S
Według oficjalnego komunikatu prezesa M&S Stuarta Machina, atak był na tyle „wyrafinowany”, że przestępcom udało się uzyskać dostęp do danych osobowych klientów.
Jednocześnie firma zapewnia, że nie przechowuje „danych kart płatniczych”, co oznacza, że te nie zostały przejęte. Również hasła do kont klientów, jak dotąd, nie zostały ujawnione.
W poście w mediach społecznościowych Machin poinformował, że nie ma potrzeby podejmowania natychmiastowych działań przez klientów, jednak dla ich większego bezpieczeństwa, przy kolejnym logowaniu zostaną poproszeni o zmianę hasła.
Firma udostępniła także porady dotyczące bezpiecznego korzystania z internetu.
Cyberatak zatrzymał rekrutację i sparaliżował logistykę
O ataku zrobiło się głośno w Wielkanocny Poniedziałek, kiedy to – jak informuje Sky News – grupa hakerów znana jako Scattered Spider sparaliżowała sieć wewnętrzną firmy.
W rezultacie M&S było zmuszone do zawieszenia procesów rekrutacyjnych, a wiele półek sklepowych świeciło pustkami.
Dodatkowo tymczasowi pracownicy centrów dystrybucyjnych otrzymali polecenie pozostania w domach.
Zablokowany został również system zakupów online, co dodatkowo wpłynęło na negatywne doświadczenia klientów i znacząco utrudniło codzienne operacje.
Pracownicy firmy pod ogromną presją
Jak ujawnia jeden z pracowników centrali M&S, który wypowiedział się anonimowo dla Sky News, sytuacja wewnętrzna w firmie stała się dramatyczna.
– „Nie mieliśmy żadnego planu ciągłości działania. Nie istniał żaden plan na wypadek ataku hakerskiego” – mówi źródło. – „Wszyscy działają reaktywnie. Ludzie nie śpią, pracują całe weekendy, niektórzy śpią w biurze. To jest czysty chaos”.
Brak wcześniejszego przygotowania oraz odpowiednich procedur awaryjnych sprawił, że firma znajduje się w sytuacji, z której może się nie podnieść przez wiele miesięcy.
Ile osób zostało dotkniętych atakiem? Tego jeszcze nie wiadomo
Władze M&S nie podały dotąd liczby klientów, których dane mogły zostać naruszone.
Można jednak przypuszczać, że skala problemu może być znaczna, zważywszy na rozmiar bazy klientów tej sieci i wpływ ataku na działanie całej infrastruktury.
Obecnie firma stara się ograniczyć skutki cyberataku, jednak jak zaznaczają źródła wewnętrzne – pełne wyjście z kryzysu może zająć miesiące.
Hakerzy uderzają coraz częściej – klienci muszą być czujni
Atak na M&S jest kolejnym z serii incydentów, które pokazują, jak podatne są nawet największe firmy na działania cyberprzestępców.
Coraz więcej podmiotów publicznych i prywatnych pada ofiarą tego typu działań, co wymaga nie tylko lepszego przygotowania systemów bezpieczeństwa, ale i większej świadomości konsumentów.
Klienci M&S, choć według zapewnień firmy nie powinni obawiać się bezpośrednich strat finansowych, powinni zwracać szczególną uwagę na wszelkie podejrzane wiadomości e-mail lub aktywności związane z ich kontem.
Eksperci zalecają także regularną zmianę haseł i aktywację uwierzytelniania dwuskładnikowego tam, gdzie to możliwe.
Dziękujemy za przeczytanie artykułu do końca! Zachęcamy do odwiedzenia naszego Facebooka, Twittera i YouTube. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Czytaj poprzedni artykuł: Ta wiosna w Wielkiej Brytanii może być rekordowa | Czytaj następny artykuł: Brytyjski supermarket pilnie prosi o zwrot produktów – wykryto groźną bakterię |
Gorące Tematy
Pilne ostrzeżenie dla mieszkańców Wielkiej Brytanii — Miliony gospodarst…
Duży supermarket w Wielkiej Brytanii sprzedawał przeterminowaną żywność …
Pilne: Dane klientów dużego supermarketu w Wielkiej Brytanii przejęte pr…
HMRC wydaje pilne ostrzeżenie dla mieszkańców Wielkiej Brytanii. Mogą tr…
Pilne ostrzeżenie dla podróżnych – mogą stracić nawet 7 GBP dziennie prz…
Aldi wprowadza tani gadżet na lato – kosztuje 35 GBP i robi furorę w Wie…
Wzrost wynagrodzeń w Wielkiej Brytanii wyhamowuje – bezrobocie rośnie, a…