Zaloguj się Załóż konto

Nowe przepisy UE zmienią zasady bagażu podręcznego w Ryanair, easyJet i Wizz Air

Planowane przepisy zakładają jednolity rozmiar darmowego bagażu podręcznego na wszystkich trasach w Europie i mogą zakończyć chaos przy odprawie.

Dla milionów turystów planujących tegoroczne wakacje do Hiszpanii, Grecji czy Włoch, zmiany szykowane przez Unię Europejską mogą oznaczać prawdziwą rewolucję.

Nowe unijne regulacje, które mają objąć także pasażerów podróżujących z Wielkiej Brytanii do państw UE i z powrotem, zmierzają do ujednolicenia zasad dotyczących darmowego bagażu podręcznego.

Inicjatywa ta ma zlikwidować chaos i niepewność, z jakimi dziś mierzą się podróżni na lotniskach – gdzie rozmiar i cena za torbę zależą od konkretnej linii lotniczej.


W przypadku ich zatwierdzenia przez Parlament Europejski, nowe przepisy staną się obowiązującym prawem, a pasażerowie uzyskają gwarancję możliwości wniesienia na pokład jednej bezpłatnej sztuki bagażu podręcznego o określonych wymiarach – bez dodatkowych opłat.

Nowy przepis ma położyć kres opłatom za małe torby podręczne

Do tej pory każda z tanich linii lotniczych miała własne zasady dotyczące darmowego bagażu podręcznego.

Ryanair dopuszcza torby o wymiarach 40x20x25 cm, easyJet oferuje bardziej elastyczne 45x36x20 cm (włącznie z uchwytami i kółkami), a Wizz Air stosuje własne limity.

Brak jednolitych standardów prowadził do licznych nieporozumień i opłat, które często zaskakiwały pasażerów tuż przed wejściem na pokład.


Nowe przepisy zaproponowane przez ministrów transportu UE określają, że każdy pasażer będzie miał prawo do jednej sztuki darmowego bagażu podręcznego o wymiarach do 40x30x15 cm, który zmieści się pod fotelem. Co istotne, zakazano by linii lotniczych pobierania dodatkowej opłaty za tego typu bagaż.

Zmiany obejmą również pasażerów z Wielkiej Brytanii

Choć Wielka Brytania opuściła Unię Europejską, nowe przepisy będą miały zastosowanie do wszystkich lotów wykonywanych przez linie zarejestrowane w UE – niezależnie od tego, czy trasa zaczyna się, czy kończy w kraju unijnym.

Oznacza to, że Brytyjczycy udający się na wakacje do Grecji, Włoch, Hiszpanii czy Portugalii na pokładach Ryanair, easyJet lub Wizz Air również będą objęci nowymi zasadami, o ile te wejdą w życie.

Hiszpania już karze przewoźników za „nadużycia cenowe”

Zmiany w unijnym prawie są odpowiedzią na długoletnie kontrowersje związane z polityką bagażową tanich linii lotniczych.

Przypomnijmy, że już w listopadzie 2024 roku pięć linii lotniczych działających w Hiszpanii zostało ukaranych grzywnami na łączną kwotę 150 milionów funtów za pobieranie opłat za bagaż podręczny.

Ministerstwo Praw Konsumenckich w Hiszpanii zapowiedziało również, że planuje całkowity zakaz pobierania dodatkowych opłat za torby, które pasażerowie zabierają na pokład.


Branża ostrzega przed wzrostem cen biletów

Choć pasażerowie mogą być zachwyceni zapowiedziami zmian, nie wszystkie głosy w branży są entuzjastyczne.

Przedstawiciele Ryanair w rozmowie z BBC ostrzegają, że narzucenie obowiązku bezpłatnego bagażu dla każdego podróżnego może doprowadzić do wzrostu cen podstawowych biletów, ponieważ linie będą musiały uwzględnić te koszty w taryfach.

Z kolei organizacja branżowa Airlines for Europe przekonuje, że zróżnicowane podejście do opłat za bagaż umożliwia pasażerom wybór oferty najlepiej dopasowanej do ich indywidualnych potrzeb.

Zobacz też:


Ekspertka ds. praw konsumenta, Jane Hawkes, przyznała jednak, że „podejście typu jeden rozmiar dla wszystkich” znacząco uprościłoby życie pasażerom i ograniczyło nieprzyjemne niespodzianki na lotniskach.

Co dalej z przepisami i kiedy mogą wejść w życie

Choć propozycja zmian została już przyjęta przez unijnych ministrów transportu, aby stała się obowiązującym prawem, musi jeszcze uzyskać akceptację Parlamentu Europejskiego.

Jeśli tak się stanie, zmiany będą miały zastosowanie do wszystkich przewoźników zarejestrowanych na terenie UE – i to niezależnie od kierunku lotu, pod warunkiem że jedna z tras przelotu przebiega przez kraj członkowski.

Propozycja ta odnosi się wyłącznie do bagażu podręcznego przewożonego pod siedzeniem. Obecnie nie ma mowy o obowiązkowej darmowej torbie do luku nad głową – ten aspekt pozostaje na razie poza zakresem regulacji.

-
 
Dziękujemy za przeczytanie artykułu do końca! Zachęcamy do odwiedzenia naszego Facebooka, Twittera i YouTube. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.


Czytaj poprzedni artykuł:
DWP wypłaca dodatek 187 GBP tygodniowo, niezależnie od dochodów – ale to nie wszystko, dodatkowe zniżki sięgają 40 000 funtów
 Czytaj następny artykuł:
Rodziny w Wielkiej Brytanii mogą otrzymać nawet 600 GBP wsparcia – nowe dofinansowanie już dostępne