Wiadomości
Wielka Brytania: Nowe zasady wjazdu do krajów UE. Co zmienił system Entry/Exit (EES)?
Nowy unijny system graniczny wymaga od podróżnych z Wielkiej Brytanii skanowania twarzy i odcisków palców. Sprawdź, jak to wpłynie na wjazd do UE.
W życie wszedł system EES (Entry/Exit System), który wprowadza obowiązek rejestracji biometrycznej przy wjeździe i wyjeździe z terytorium Schengen.
Nowe przepisy oznaczają koniec prostego stemplowania paszportów – teraz każdy podróżny będzie musiał zarejestrować swoje dane cyfrowe.
Na czym polega system Entry/Exit
EES to ogólnoeuropejski, cyfrowy system graniczny, który obejmuje wszystkie kraje strefy Schengen – czyli niemal całą Unię Europejską z wyjątkiem Irlandii i Cypru, a także Norwegię, Islandię i Szwajcarię.Jego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa, eliminacja fałszywych dokumentów i skuteczniejsze egzekwowanie zasad pobytu do 90 dni w ciągu 180 dni.
System automatycznie gromadzi dane biometryczne (twarz i odciski palców) wszystkich obywateli tzw. państw trzecich – czyli m.in. Wielkiej Brytanii, USA, Kanady i Australii – w momencie przekraczania zewnętrznych granic Schengen.
Podróżny po raz pierwszy zostanie zarejestrowany w centralnej bazie: jego twarz i odciski palców zostaną zeskanowane, a dane z paszportu zapisane w systemie. Dzieci poniżej 12. roku życia nie będą musiały oddawać odcisków palców.
Jak wygląda kontrola krok po kroku
Większość podróżnych będzie korzystać z nowych kiosków EES umieszczonych na lotniskach, w portach, terminalach kolejowych i na przejściach drogowych.Wystarczy umieścić paszport w czytniku i postępować zgodnie z instrukcjami wyświetlanymi na ekranie.
Podczas kolejnych podróży twarz zostanie zweryfikowana automatycznie z zapisem w bazie danych – albo w kiosku, albo przy e-bramkach dostosowanych do nowych wymogów dla obywateli spoza UE.
Na niektórych przejściach kontrolę nadal będzie przeprowadzał funkcjonariusz straży granicznej.
Wprowadzenie systemu – jak to wygląda w praktyce
System EES został uruchomiony 12 października 2025 roku, ale wdrażany będzie etapami przez 180 dni – aż do 9 kwietnia 2026 roku.Na początku nie wszystkie kraje będą zobowiązane do pełnego stosowania nowych procedur – w pierwszej fazie system ma charakter pilotażowy.
Niemcy rozpoczęli wdrażanie w Düsseldorfie, natomiast Hiszpania planuje stopniowe uruchamianie – najpierw na lotniskach, potem na granicach lądowych i morskich.
Pełną gotowość od pierwszego dnia zgłosiły Czechy, Estonia i Luksemburg.
W praktyce oznacza to, że tylko niewielki odsetek podróżnych zostanie poproszony o przejście przez nowy proces biometryczny, zwłaszcza w pierwszych tygodniach.
Na przykład Eurostar testuje system na kilku setkach pasażerów dziennie między Londynem St Pancras a Paryżem Nord.
Czy trzeba coś przygotować przed podróżą
Nie. Rejestracja odbywa się dopiero przy przekraczaniu granicy, a do 9 kwietnia 2026 roku funkcjonować będzie też tradycyjne stemplowanie paszportów.W tym czasie podróżni mogą zostać poproszeni o złożenie danych biometrycznych, ale nie jest to jeszcze obowiązkowe dla wszystkich.
Warto też pamiętać, że dopiero w 2026 roku wejdzie w życie kolejny etap zmian – system ETIAS, tzw. „euro-wiza”, którą będzie trzeba uzyskać przed wyjazdem.
Jak EES wpływa na obywateli Unii Europejskiej
Podróżni z paszportem UE nie muszą się martwić nowymi procedurami. Dla nich przejście graniczne pozostaje bez zmian – wystarczy standardowa kontrola dokumentu.To właśnie tak wyglądał wjazd do strefy Schengen dla Brytyjczyków przed Brexitem, zanim stali się obywatelami państwa trzeciego.
Jak długo ważny jest zapis biometryczny
Zarejestrowane dane w systemie EES przechowywane są przez trzy lata od ostatniego kontaktu z granicą.Zobacz też:
Każde ponowne przekroczenie granicy automatycznie przedłuża ten okres o kolejne trzy lata.
Jeśli przez trzy lata nie odwiedzisz żadnego kraju Schengen, przy kolejnym wjeździe konieczna będzie ponowna rejestracja.
Brytyjskie Home Office informuje, że dane są powiązane z ważnością paszportu, a po jego odnowieniu system powinien samodzielnie rozpoznać nowy dokument, o ile twarz zostanie poprawnie zweryfikowana biometrycznie.
Czy trzeba mieć ubezpieczenie podróżne
Choć nie jest to wymóg unijny, niektóre kioski EES – na przykład w Pradze – pytają o ubezpieczenie medyczne, cel podróży, zakwaterowanie czy bilety powrotne.Podobne pytania miały się pojawić w terminalach Eurostar w Londynie i w porcie w Dover, jednak zostały tymczasowo wyłączone w czasie okresu testowego.
Formalnie obowiązek posiadania ubezpieczenia nadal dotyczy tylko podróży do Francji, ale nigdy nie był rygorystycznie egzekwowany.
Rząd Wielkiej Brytanii mimo to zaleca wykupienie pełnego ubezpieczenia zdrowotnego przed każdą podróżą do UE.
Podróże morskie i rejsy
Podróżni uczestniczący w rejsach rozpoczynających i kończących się w Wielkiej Brytanii nie muszą przechodzić przez EES.Zgodnie z informacjami Home Office, rejsy startujące i kończące się poza strefą Schengen – czyli np. w brytyjskich portach – są z tego obowiązku zwolnione, nawet jeśli statek zawija do portów unijnych w trakcie podróży.
Inaczej wygląda sytuacja w przypadku tzw. fly-cruise, gdzie pasażerowie rozpoczynają lub kończą rejs w porcie Schengen – wtedy system biometryczny będzie już obowiązywał.
Nowa era podróży po Europie
System EES to największa zmiana w unijnych kontrolach granicznych od czasu wprowadzenia paszportów biometrycznych.
Choć w pierwszych miesiącach ma on charakter testowy, już teraz staje się jasne, że podróże z Wielkiej Brytanii do krajów UE będą wymagały więcej formalności i cierpliwości.
To również symboliczny koniec „wolnego wjazdu” Brytyjczyków do Europy, jaki obowiązywał przed Brexitem – i początek w pełni cyfrowej ery na europejskich granicach.
Dziękujemy za przeczytanie artykułu do końca! Zachęcamy do odwiedzenia naszego Facebooka, Twittera i YouTube. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Gorące Tematy
Zmiana czasu na zimowy w Wielkiej Brytanii. Kiedy przestawiamy zegarki w…
Miliony mieszkańców Wielkiej Brytanii otrzymają 574 GBP podwyżki – więce…
DWP zamierza objąć wsparciem tysiące osób z trzema schorzeniami – nowy p…
Miliony kierowców w Wielkiej Brytanii mogą otrzymać średnio po 700 GBP r…
Dostawca energii w UK wydaje pilne ostrzeżenie dla 7 milionów klientów. …
Wielka Brytania ma być drugą najszybciej rozwijającą się gospodarką wśró…
Panika na lotnisku w Krakowie. Pasażerowie Ryanair uciekali po zjeżdżaln…