Wiadomości
Kryzys Wizz Air: dziesiątki samolotów uziemionych z powodu awarii silników
Europejski przewoźnik od ponad dwóch lat zmaga się z awariami silników Pratt & Whitney. Choć liczba uziemionych maszyn spada, pełny powrót floty może potrwać aż do końca 2027 roku.
Problemy z silnikami Pratt & Whitney, należącymi do amerykańskiego koncernu RTX, uziemiły dziesiątki samolotów Airbus A320neo i A321neo.
Choć w ostatnich miesiącach sytuacja zaczyna się poprawiać, władze Wizz Air przyznają, że rozwiązanie problemu nie zależy bezpośrednio od nich – podaje Daily News Hungar.
Stopniowa poprawa, ale wciąż daleka droga do normalności
Podczas konferencji lotniczej ISTAT w Pradze dyrektor finansowy Wizz Air, Ian Malin, poinformował, że liczba samolotów wyłączonych z eksploatacji spadła z prawie 60 do 38.Jeszcze w pierwszej połowie roku aż 41 maszyn musiało przejść długotrwałe przeglądy i naprawy silników, co znacząco ograniczyło zdolności przewozowe i wyniki finansowe przewoźnika.
„Naszym celem jest, by cała flota wróciła do służby do końca 2027 roku. Taki mamy plan, ale termin wciąż zależy w pełni od decyzji producenta silników” – powiedział Malin w rozmowie z agencją Reuters.
Wizz Air, który obsługuje m.in. liczne połączenia między Wielką Brytanią a Europą Środkową, w tym do Polski, Węgier i Rumunii, odczuwa skutki kryzysu szczególnie mocno w sezonach wakacyjnych.
Zmniejszona liczba samolotów oznacza mniejszą elastyczność w planowaniu siatki połączeń, a to przekłada się na ograniczoną liczbę lotów i wyższe ceny biletów.
„Nie kontrolujemy swojego losu” – przyznaje szef Wizz Air
Podczas spotkania z dziennikarzami w Gdańsku prezes Wizz Air, József Váradi, otwarcie przyznał, że linia znajduje się w trudnej sytuacji: „Nie kontrolujemy w pełni swojego losu. Jesteśmy na łasce producenta”.We wcześniejszym wywiadzie dla Bloomberga Váradi mówił, że widzi szansę na znaczącą poprawę do połowy 2027 roku, jednak zastrzegł, że nie ma „absolutnej gwarancji”, iż uda się dotrzymać tego terminu.
Konkurencyjna presja i rosnące koszty
Długotrwałe problemy z silnikami sprawiły, że Wizz Air znalazł się w trudniejszej sytuacji niż konkurencyjne europejskie linie, które szybciej dostosowują się do zmian popytu. Ograniczona liczba dostępnych samolotów i odwołane loty doprowadziły do dwóch ostrzeżeń o spadku zysków w ostatnich latach.Malin podkreślił, że sytuacja jest wyjątkowo frustrująca: „Zmagamy się z tym już od dwóch i pół roku.
Pratt & Whitney zaczyna oferować pewną dostępność silników, ale czas realizacji napraw się nie skraca. Producent twierdzi, że to się poprawi – ale na razie tego nie widać”.
Pratt & Whitney: sytuacja się stabilizuje, ale koszty rosną
Chris Calio, prezes koncernu RTX – właściciela Pratt & Whitney – potwierdził we wrześniu, że liczba samolotów uziemionych z powodu awarii silników ustabilizowała się i wkrótce powinna zacząć spadać. Jednocześnie zaznaczył, że koszty utrzymania i napraw silników w tym roku będą o około 30 procent wyższe niż w roku poprzednim.Problemy te nie dotyczą wyłącznie Wizz Air. Cały światowy sektor lotniczy zmaga się z zakłóceniami w łańcuchach dostaw oraz ograniczoną zdolnością produkcyjną głównych producentów silników, takich jak Pratt & Whitney czy CFM International.
Ostrożna nadzieja na pełne odrodzenie floty
Mimo licznych trudności zarząd Wizz Air pozostaje ostrożnie optymistyczny. Jeżeli producent silników dotrzyma swoich zobowiązań, samoloty będą stopniowo wracały do służby, co pozwoli linii odzyskać dawną pozycję i poprawić wyniki finansowe.Zobacz też:
Celem przewoźnika jest pełne przywrócenie floty do końca 2027 roku. Na razie jednak wszystko zależy od tempa napraw i dostaw części – a więc od producenta, którego harmonogram wciąż pozostaje największą niewiadomą.
Dziękujemy za przeczytanie artykułu do końca! Zachęcamy do odwiedzenia naszego Facebooka, Twittera i YouTube. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Gorące Tematy
Tysiące kierowców w regionie Midlands ukaranych na autostradzie M6 mimo …
Wielka Brytania: HMRC zacznie pobierać pieniądze bezpośrednio z kont ban…
Podwyżka płacy minimalnej może pogłębić bezrobocie wśród młodych w Wielk…
Wielka Brytania przygotowuje się na wichury do 120 km/h i ulewne deszcze…
Wielka Brytania odsyła 16 migrantów do Francji. To największy lot w rama…
Czy wiesz, co kryje się pod Twoją podłogą? W wielu brytyjskich domach sp…
Aldi planuje wielką ekspansję w Wielkiej Brytanii. Powstaną nowe sklepy …