Wiadomości
Bezpośrednie pociągi z Wielkiej Brytanii do Niemiec coraz bliżej. W 5 godzin z Londynu do Frankfurtu
Eurostar i Deutsche Bahn zrobiły ważny krok w stronę pierwszego szybkiego połączenia kolejowego między Wielką Brytanią a Niemcami, planowanego na początek lat 30.
Plany uruchomienia bezpośredniego połączenia kolejowego między Wielką Brytanią a Niemcami nabierają realnych kształtów.
Eurostar oraz niemiecki przewoźnik Deutsche Bahn potwierdzili wspólne działania, które mają doprowadzić do powstania pierwszej w historii szybkiej linii kolejowej łączącej Londyn z największymi miastami w Niemczech.
Projekt ma znaczenie nie tylko dla pasażerów, ale także dla gospodarki, rynku pracy i klimatu - podaje gov.uk.
Informacja została ogłoszona na początku grudnia 2025 roku i jest efektem rosnącego nacisku rządu Wielkiej Brytanii na rozwój międzynarodowych połączeń kolejowych.
Inicjatywa wpisuje się w szerszy plan poprawy dostępności transportowej oraz oferowania alternatywy dla lotów krótkodystansowych w Europie.
Nowe trasy z Londynu do Kolonii i Frankfurtu
Zgodnie z podpisanym memorandum of understanding, Eurostar i Deutsche Bahn zamierzają zbadać możliwość uruchomienia bezpośrednich połączeń kolejowych pomiędzy Londynem a miastami takimi jak Kolonia i Frankfurt.Docelowo podróż miałaby odbywać się bez przesiadek, z centrum miasta do centrum miasta.
Szacowany czas przejazdu to około czterech godzin z Londynu do Kolonii oraz nieco ponad pięć godzin do Frankfurtu.
Dla wielu pasażerów może to oznaczać realną konkurencję dla podróży lotniczych, zwłaszcza po uwzględnieniu czasu dojazdu na lotnisko i kontroli bezpieczeństwa.
Początek lat 30. i nowa flota pociągów
Uruchomienie połączeń planowane jest na wczesne lata 30. XXI wieku. Kluczową rolę odegra nowa flota Eurostara – piętrowe pociągi dużych prędkości Celestia, które mają oferować o 20 procent większą pojemność niż obecne składy oraz nawet do 50 procent oszczędności energii.Nowe pociągi mają nie tylko zwiększyć komfort podróży, ale także znacząco ograniczyć ślad węglowy transportu międzynarodowego.
To jeden z głównych argumentów stojących za rozwojem kolei jako alternatywy dla lotów na krótkich i średnich dystansach.
Wspólna grupa robocza i bariery do pokonania
Zapowiedź projektu nastąpiła po pierwszym spotkaniu wspólnej brytyjsko-niemieckiej grupy zadaniowej, które odbyło się 25 listopada w Berlinie.W rozmowach uczestniczyli przedstawiciele rządów obu krajów oraz eksperci z branży transportowej.
Celem grupy jest identyfikacja i usunięcie barier stojących na drodze do uruchomienia międzynarodowych połączeń kolejowych, w tym kwestii technicznych, regulacyjnych i infrastrukturalnych.
Jak podkreślają przedstawiciele Deutsche Bahn, takie projekty często są możliwe wyłącznie dzięki ścisłej współpracy międzynarodowej.
Korzyści dla pasażerów i gospodarki Wielkiej Brytanii
Rząd w Londynie podkreśla, że nowe połączenie kolejowe przyniesie wymierne korzyści milionom pasażerów, oferując szybsze, wygodniejsze i bardziej ekologiczne podróże po Europie.Jednocześnie projekt ma wspierać rozwój turystyki oraz wzmacniać relacje handlowe między Wielką Brytanią a Niemcami.
Według zapowiedzi, inwestycja może również przyczynić się do tworzenia miejsc pracy w Wielkiej Brytanii oraz ułatwić brytyjskim firmom dostęp do rynków europejskich.
Lepsze połączenia transportowe mają także zachęcać do inwestycji zagranicznych.
Polityczne wsparcie na najwyższym szczeblu
Ogłoszenie planów zbiegło się z oficjalną wizytą prezydenta Niemiec Franka-Waltera Steinmeiera w Wielkiej Brytanii.W trakcie trzydniowej wizyty doszło do spotkań z premierem oraz kanclerzem, a także do rozmów z przedstawicielami brytyjskiego i niemieckiego biznesu na Downing Street.
Premier Keir Starmer podkreślił, że projekt przybliża Wielką Brytanię do roli centralnego punktu lepiej skomunikowanej Europy.
Zwrócił też uwagę, że inwestycje w transport są jednym z elementów szerszej strategii wzmacniania relacji międzynarodowych i obniżania kosztów życia w kraju.
Eurostar i Deutsche Bahn o przyszłości kolei
Szefowa Eurostara, Gwendoline Cazenave, zaznaczyła, że współpraca z Deutsche Bahn to ważny krok w kierunku bardziej zrównoważonych i bezproblemowych podróży między Londynem a Niemcami.Połączenie doświadczenia Eurostara w ruchu przez Kanał La Manche z silną pozycją DB na rynku niemieckim ma stworzyć nową jakość w transporcie kolejowym.
Przedstawiciel Deutsche Bahn odpowiedzialny za przewozy dalekobieżne, Michael Peterson, zwrócił uwagę, że Europa coraz mocniej integruje się dzięki kolei.
Jednocześnie podkreślił, że złożone warunki prawne i techniczne sprawiają, iż takie projekty wymagają ścisłych partnerstw międzynarodowych.
Dziękujemy za przeczytanie artykułu do końca! Zachęcamy do odwiedzenia naszego Facebooka, Twittera i YouTube. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Gorące Tematy

Wielka Brytania zaskoczona nowymi danymi: odnotowano niespodziewany spad…

Wieka Brytania: DWP wypłaca dodatek 737 GBP miesięcznie, niezależnie od …

Wielka Brytania z niechlubnym rekordem. Coraz więcej młodych bez pracy

Wielki powrót Polaków z Wielkiej Brytanii. Brytyjskie media opisują cich…

UWAGA: Bursztynowy alert w Wielkiej Brytanii! Met Office ostrzega przed …

Ważne ostrzeżenie dla pasażerów Ryanair, Wizz Air i easyJet. Wielu pasaż…

Rodziny w Wielkiej Brytanii dostają bony 70 GBP do supermarketów. Pomoc …
