Zaloguj się Załóż konto
>

Bezpośrednie pociągi z Wielkiej Brytanii do Niemiec coraz bliżej. W 5 godzin z Londynu do Frankfurtu

Bezpośrednie pociągi z Wielkiej Brytanii do Niemiec coraz bliżej. W 5 godzin z Londynu do Frankfurtu

Eurostar i Deutsche Bahn zrobiły ważny krok w stronę pierwszego szybkiego połączenia kolejowego między Wielką Brytanią a Niemcami, planowanego na początek lat 30.

Plany uruchomienia bezpośredniego połączenia kolejowego między Wielką Brytanią a Niemcami nabierają realnych kształtów.

Eurostar oraz niemiecki przewoźnik Deutsche Bahn potwierdzili wspólne działania, które mają doprowadzić do powstania pierwszej w historii szybkiej linii kolejowej łączącej Londyn z największymi miastami w Niemczech.

Projekt ma znaczenie nie tylko dla pasażerów, ale także dla gospodarki, rynku pracy i klimatu - podaje gov.uk.

Informacja została ogłoszona na początku grudnia 2025 roku i jest efektem rosnącego nacisku rządu Wielkiej Brytanii na rozwój międzynarodowych połączeń kolejowych.

Inicjatywa wpisuje się w szerszy plan poprawy dostępności transportowej oraz oferowania alternatywy dla lotów krótkodystansowych w Europie.

Nowe trasy z Londynu do Kolonii i Frankfurtu

Zgodnie z podpisanym memorandum of understanding, Eurostar i Deutsche Bahn zamierzają zbadać możliwość uruchomienia bezpośrednich połączeń kolejowych pomiędzy Londynem a miastami takimi jak Kolonia i Frankfurt.

Docelowo podróż miałaby odbywać się bez przesiadek, z centrum miasta do centrum miasta.


Szacowany czas przejazdu to około czterech godzin z Londynu do Kolonii oraz nieco ponad pięć godzin do Frankfurtu.

Dla wielu pasażerów może to oznaczać realną konkurencję dla podróży lotniczych, zwłaszcza po uwzględnieniu czasu dojazdu na lotnisko i kontroli bezpieczeństwa.

Początek lat 30. i nowa flota pociągów

Uruchomienie połączeń planowane jest na wczesne lata 30. XXI wieku. Kluczową rolę odegra nowa flota Eurostara – piętrowe pociągi dużych prędkości Celestia, które mają oferować o 20 procent większą pojemność niż obecne składy oraz nawet do 50 procent oszczędności energii.

Nowe pociągi mają nie tylko zwiększyć komfort podróży, ale także znacząco ograniczyć ślad węglowy transportu międzynarodowego.

To jeden z głównych argumentów stojących za rozwojem kolei jako alternatywy dla lotów na krótkich i średnich dystansach.

Wspólna grupa robocza i bariery do pokonania

Zapowiedź projektu nastąpiła po pierwszym spotkaniu wspólnej brytyjsko-niemieckiej grupy zadaniowej, które odbyło się 25 listopada w Berlinie.


W rozmowach uczestniczyli przedstawiciele rządów obu krajów oraz eksperci z branży transportowej.

Celem grupy jest identyfikacja i usunięcie barier stojących na drodze do uruchomienia międzynarodowych połączeń kolejowych, w tym kwestii technicznych, regulacyjnych i infrastrukturalnych.

Jak podkreślają przedstawiciele Deutsche Bahn, takie projekty często są możliwe wyłącznie dzięki ścisłej współpracy międzynarodowej.

Korzyści dla pasażerów i gospodarki Wielkiej Brytanii

Rząd w Londynie podkreśla, że nowe połączenie kolejowe przyniesie wymierne korzyści milionom pasażerów, oferując szybsze, wygodniejsze i bardziej ekologiczne podróże po Europie.

Jednocześnie projekt ma wspierać rozwój turystyki oraz wzmacniać relacje handlowe między Wielką Brytanią a Niemcami.

Według zapowiedzi, inwestycja może również przyczynić się do tworzenia miejsc pracy w Wielkiej Brytanii oraz ułatwić brytyjskim firmom dostęp do rynków europejskich.

Lepsze połączenia transportowe mają także zachęcać do inwestycji zagranicznych.


Polityczne wsparcie na najwyższym szczeblu

Ogłoszenie planów zbiegło się z oficjalną wizytą prezydenta Niemiec Franka-Waltera Steinmeiera w Wielkiej Brytanii.

W trakcie trzydniowej wizyty doszło do spotkań z premierem oraz kanclerzem, a także do rozmów z przedstawicielami brytyjskiego i niemieckiego biznesu na Downing Street.

Premier Keir Starmer podkreślił, że projekt przybliża Wielką Brytanię do roli centralnego punktu lepiej skomunikowanej Europy.

Zwrócił też uwagę, że inwestycje w transport są jednym z elementów szerszej strategii wzmacniania relacji międzynarodowych i obniżania kosztów życia w kraju.

Eurostar i Deutsche Bahn o przyszłości kolei

Szefowa Eurostara, Gwendoline Cazenave, zaznaczyła, że współpraca z Deutsche Bahn to ważny krok w kierunku bardziej zrównoważonych i bezproblemowych podróży między Londynem a Niemcami.

Połączenie doświadczenia Eurostara w ruchu przez Kanał La Manche z silną pozycją DB na rynku niemieckim ma stworzyć nową jakość w transporcie kolejowym.

Przedstawiciel Deutsche Bahn odpowiedzialny za przewozy dalekobieżne, Michael Peterson, zwrócił uwagę, że Europa coraz mocniej integruje się dzięki kolei.

Jednocześnie podkreślił, że złożone warunki prawne i techniczne sprawiają, iż takie projekty wymagają ścisłych partnerstw międzynarodowych.

-
 
Dziękujemy za przeczytanie artykułu do końca! Zachęcamy do odwiedzenia naszego Facebooka, Twittera i YouTube. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Czytaj poprzedni artykuł:
Żyć gdziekolwiek, byle nie w Wielkiej Brytanii. Cicha emigracja brytyjskiej klasy średniej
 Czytaj następny artykuł:
Rodziny w Wielkiej Brytanii dostają bony 70 GBP do supermarketów. Pomoc trafia przed świętami