Wiadomości
Awaria systemu kontroli ruchu lotniczego w UK spowodowana „jednym na 15 milionów” zdarzeniem
W sierpniowy długi weekend system kontroli ruchu lotniczego w Wielkiej Brytanii został wyłączony z powodu „jednego na 15 milionów” zdarzenia, jak stwierdził jego dyrektor.
System sam się wyłączył po otrzymaniu niezwykle rzadkich, zduplikowanych „znaczników” na planie lotu.
W wyniku tego zdarzenia setki lotów zostały opóźnione lub odwołane 28 sierpnia, w długi weekend, oraz następnego dnia.
Firma kontrolująca usługi ruchu lotniczego w Wielkiej Brytanii, Nats, powiedziała, że nigdy wcześniej nie miała miejsca taka sytuacja.
Nowo opublikowane szczegóły ujawniły, jak część brytyjskiego systemu kontroli ruchu lotniczego automatycznie się wyłączyła w ciągu kilku sekund po tym niezwykle rzadkim błędzie.
Martin Rolfe, dyrektor generalny Nats, powiedział, że system zrobił „to, do czego został zaprojektowany, tj. bezpiecznie się wyłączył, gdy otrzymał dane, których nie mógł przetworzyć”. Opisał to jako „jeden na 15 milionów zdarzeń”, co oznacza, że inżynierom zajęło kilka godzin, aby zrozumieć sytuację, z którą się nie zetknęli.
Nats, wcześniej znane jako National Air Traffic Services, podjęło środki, aby zapobiec ponownemu wystąpieniu takiej sytuacji.
Brytyjski regulator lotnictwa, Civil Aviation Authority (CAA), ogłosił również niezależne badanie, które ma zostać opublikowane za kilka miesięcy.
Organ nadzorczy stwierdził, że może podjąć działania, jeśli Nats naruszyło „ustawowe i licencyjne zobowiązania”.
W swoim początkowym raporcie opublikowanym w środę Nats stwierdziło, że o godzinie 08:32 28 sierpnia jego system otrzymał szczegóły lotu, który miał przekroczyć przestrzeń powietrzną Wielkiej Brytanii tego samego dnia.
Linie lotnicze przesyłają każdy plan lotu do krajowego centrum kontroli; te powinny być automatycznie udostępniane kontrolerom Nats, którzy nadzorują przestrzeń powietrzną Wielkiej Brytanii.
System wykrył, że dwa znaczniki wzdłuż zaplanowanej trasy miały tę samą nazwę — mimo że znajdowały się w różnych miejscach.
W rezultacie nie mógł zrozumieć brytyjskiej części planu lotu. Spowodowało to automatyczne zatrzymanie działania systemu ze względów bezpieczeństwa, aby żadne nieprawidłowe informacje nie zostały przekazane kontrolerom ruchu lotniczego Nats.
System awaryjny zareagował w ten sam sposób. Cała sytuacja rozegrała się w ciągu zaledwie 20 sekund.
Inżynierowie mieli trudności z rozwiązaniem problemu i wezwali producenta w celu uzyskania pomocy.
Martin Rolfe powiedział, że był to pierwszy taki przypadek w ciągu pięciu lat działania oprogramowania, które przetworzyło ponad 15 milionów planów lotu.
Mówiąc w programie Today BBC, przeprosił ponownie klientów, których wakacje zostały zakłócone. „Doskonale rozumiemy, jak zakłócenia w trakcie długiego weekendu wpłynęły na ludzi”.
Chociaż awaria trwała mniej niż cztery godziny, jej skutki były odczuwalne przez kilka dni. „Systemy tego typu są używane na całym świecie i nigdy wcześniej nie napotkano takiego scenariusza” - napisał CAA po ocenie raportu Nats opisującego, co poszło nie tak.
Dziękujemy za przeczytanie artykułu do końca! Zachęcamy do odwiedzenia naszego Facebooka, Twittera i YouTube. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Czytaj poprzedni artykuł: Plantacja marihuany warta pół miliona funtów ukryta w polskim sklepie w Wielkiej Brytanii | Czytaj następny artykuł: DWP wydaje pilne ostrzeżenie dotyczące dodatku 300 GBP |