Wiadomości
Duży dostawca energii w UK uruchamia program wsparcia w wysokości 50 mln funtów
Decyzja ta zapadła po ogłoszeniu przez rząd brytyjski ograniczeń w płatnościach zimowego dodatku energetycznego, które dotkną miliony emerytów.
Program wsparcia obejmuje bezpośrednią pomoc finansową dla osób mających trudności z opłaceniem rachunków, tymczasowe obniżki płatności z tytułu debetów bezpośrednich, indywidualne porady dotyczące oszczędzania energii, a także darmowe lub subsydiowane modernizacje domów, takie jak instalacja izolacji, wymiana kotłów czy montaż pomp ciepła.
Pomoc na zimę, ale nie długoterminowe rozwiązanie
David Buttress, dyrektor generalny Ovo Energy, podkreślił, że firma czuje się zobowiązana do wsparcia swoich klientów podczas nadchodzących trudnych miesięcy zimowych.„To na nas spoczywa obowiązek pomocy klientom w zimie” – powiedział Buttress.
W poprzednich latach Ovo oferowało podobne wsparcie, przeznaczając 40 milionów funtów w 2023 roku i 50 milionów funtów w 2022 roku.
Jednak Buttress zauważył, że takie programy wsparcia to jedynie tymczasowe rozwiązania.
Według niego system energetyczny potrzebuje długoterminowych zmian, które zapewnią stabilność i wsparcie dla wszystkich, w tym poprzez wprowadzenie tzw. taryfy socjalnej.
Taka taryfa, zaproponowana już przez różne grupy kampanijne, miałaby na celu wsparcie najuboższych klientów, oferując im energię po cenach niższych niż standardowe.
Ograniczenia w płatnościach rządowych i reakcja na cięcia
Rząd brytyjski zdecydował o ograniczeniu zimowych dodatków energetycznych wyłącznie dla osób otrzymujących Pension Credit, co oznacza, że około 10 milionów ludzi straci te świadczenia w najbliższych miesiącach.Dotychczas dodatek otrzymywało 11,5 miliona osób, jednak rząd tłumaczy swoją decyzję koniecznością ograniczenia deficytu budżetowego.
Zmiany wywołały falę krytyki, zwłaszcza ze strony niektórych członków Partii Pracy, którzy zwracają uwagę na to, że Pension Credit, który podnosi dochód do 11 300 funtów rocznie dla jednej osoby, może nie wystarczać na pokrycie rosnących kosztów energii.
W wyniku tego, osoby, które nie kwalifikują się do świadczeń, mogą mieć trudności z opłacaniem rachunków.
Wsparcie od innych dostawców energii
Ovo, które obsługuje około czterech milionów klientów w Wielkiej Brytanii, uruchomiło program wsparcia 1 października.Klienci mogą już teraz sprawdzać na stronie internetowej firmy, czy kwalifikują się do otrzymania pomocy.
Jednocześnie Greg Jackson, dyrektor generalny dostawcy energii w Wielkiej Brytanii – Octopus Energy, wezwał innych dostawców do współpracy z rządem i zaoferowania dodatkowego wsparcia osobom, które utraciły prawo do zimowego dodatku energetycznego.
Octopus zapowiedział przedłużenie swojego własnego programu pomocy finansowej o wartości 30 milionów funtów, który będzie dostępny także w nadchodzącej zimie.
David Buttress podkreślił, że choć oferowane wsparcie jest ważne, to nie jest ono rozwiązaniem długoterminowym.
Według niego potrzebne są bardziej strukturalne zmiany w systemie energetycznym, aby zapewnić stabilność i bezpieczeństwo energetyczne dla wszystkich obywateli, szczególnie tych najbardziej narażonych.
Zobacz też:
Taryfa socjalna, na którą naciskają kampanie społeczne, mogłaby stać się jednym z elementów takiego rozwiązania.
„Musimy sprawić, aby system energetyczny działał lepiej dla wszystkich. Nie możemy pozwolić, aby ktokolwiek został pominięty” – powiedział Buttress, podkreślając potrzebę skierowania wsparcia do najbardziej potrzebujących.
Dziękujemy za przeczytanie artykułu do końca! Zachęcamy do odwiedzenia naszego Facebooka, Twittera i YouTube. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.