Zaloguj się Załóż konto

Gigant energetyczny wypłaci klientom 1,5 mln funtów odszkodowań za błędy w rachunkach

Setki tysięcy funtów zwrotów i miliony na rekompensaty — tysiące osób w Wielkiej Brytanii mogą spodziewać się przelewów lub czeków.

W ostatnich latach brytyjski sektor energetyczny znalazł się pod coraz większą presją, aby poprawić standardy obsługi klientów i przestrzegać surowych regulacji. Najnowszy przypadek pokazuje, że nawet największe firmy nie są odporne na konsekwencje. Octopus Energy, największy dostawca energii w Wielkiej Brytanii, został zobowiązany do wypłaty aż 1,5 miliona funtów odszkodowań swoim klientom.

Cała sprawa wynikła z dochodzenia przeprowadzonego przez regulatora rynku energetycznego, Ofgem, które ujawniło szereg błędów w wystawianiu końcowych rachunków dla klientów korzystających z liczników przedpłatowych.


Na czym polegał błąd Octopus Energy i kogo dotyczył?

Zgodnie z ustaleniami Ofgem, ponad 34 000 klientów Octopus Energy, którzy korzystali z liczników przedpłatowych w latach 2016–2023, nie otrzymało końcowych rachunków w wymaganym terminie sześciu tygodni od wyprowadzki.

To istotne naruszenie przepisów — według prawa klienci powinni dostać rachunek końcowy w tym czasie, aby dowiedzieć się, czy mają saldo dodatnie, czy ujemne.

Średnia kwota zwracana każdemu z klientów wynosi około 43 funty. W sumie 231 000 funtów stanowią zwroty nadpłat, które pozostały na kontach po zamknięciu, a kolejne 1,25 miliona funtów to rekompensaty wypłacane bezpośrednio poszkodowanym osobom.

Jak zostaną wypłacone pieniądze?

Octopus Energy aktywnie kontaktuje się z klientami objętymi rekompensatami. Ci, którzy wciąż korzystają z usług firmy, otrzymają środki automatycznie na swoje konta w Octopus. Natomiast osoby, które już zmieniły dostawcę, otrzymają czeki pocztą.

Według zapowiedzi Ofgem wszystkie rekompensaty mają być wypłacone do września 2025 roku. Jeśli jednak nie uda się skontaktować z którymś z klientów, pieniądze zostaną przekazane do Energy Industry Voluntary Redress Fund — funduszu, który wspiera projekty pomagające klientom energetycznym.

Dlaczego problem dotyczył liczników przedpłatowych?

Według Octopus Energy, wystawianie końcowych rachunków dla klientów korzystających z liczników przedpłatowych jest w praktyce bardzo trudne.

Aż 60% takich klientów nie zgłasza swojego wyjazdu, a firma posiada dane bankowe tylko 10% z nich. Dodatkowo, Octopus twierdzi, że polityka pozostawiania środków na liczniku dla nowych najemców w wielu przypadkach przynosiła oszczędności — firma ocenia, że pozwoliło to klientom zaoszczędzić nawet 7 milionów funtów więcej niż w przypadku sztywnego przestrzegania zasad Ofgem.


Ofgem komentuje sprawę i przypomina o ochronie klientów

Beth Martin, dyrektor ds. ochrony konsumentów i konkurencji w Ofgem, podkreśliła, że zgodnie z przepisami klienci muszą mieć dostęp do końcowych rozliczeń, aby móc ubiegać się o zwrot ewentualnego nadpłaconego kredytu.

– „To szczególnie ważne dla osób korzystających z liczników przedpłatowych, które często są w trudniejszej sytuacji finansowej. Cieszymy się, że Octopus naprawił błąd i zapewnił klientom zarówno zwroty, jak i odszkodowania” – zaznaczyła Martin.

Pomoc dla osób z problemami w opłacaniu rachunków za energię

Warto przypomnieć, że istnieje wiele form wsparcia dla klientów mających trudności z opłaceniem rachunków za energię.

Osoby zadłużone mogą zwrócić się do swojego dostawcy z prośbą o ustalenie planu spłat, który pozwala spłacać zadłużenie w ratach. Jeśli zaproponowany plan wydaje się zbyt wysoki, zawsze warto negocjować.

Niektóre firmy oferują specjalne granty dla klientów w trudnej sytuacji, np. British Gas może przyznać wsparcie do 2000 funtów. Również EDF, E.ON, Octopus Energy i Scottish Power prowadzą podobne programy pomocowe.

Zobacz też:


Co więcej, wiele osób nie korzysta z Priority Services Register — usługi dla gospodarstw domowych szczególnie wrażliwych, np. seniorów czy osób chorych. Uczestnictwo w tym rejestrze zapewnia m.in. wcześniejsze powiadomienia o planowanych przerwach w dostawie prądu, bezpłatne kontrole bezpieczeństwa gazu i dodatkowe wsparcie w nagłych sytuacjach.

Jak sprawdzić, czy należy ci się wsparcie?

Jeśli ktoś ma wątpliwości, czy może ubiegać się o dodatkowe środki, warto skorzystać z darmowych kalkulatorów świadczeń oferowanych przez organizacje takie jak Turn2Us czy Entitledto.

Dzięki nim można wstępnie ocenić, czy przysługują nam jakieś dodatki, ulgi lub inne formy wsparcia finansowego.

-
 
Dziękujemy za przeczytanie artykułu do końca! Zachęcamy do odwiedzenia naszego Facebooka, Twittera i YouTube. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.


Czytaj poprzedni artykuł:
Fala upałów wraca do Wielkiej Brytanii — temperatury mogą sięgnąć nawet 32°C już w ten weekend
 Czytaj następny artykuł:
Fala upałów w Wielkiej Brytanii: rząd wydaje ostrzeżenie zdrowotne, rośnie ryzyko zgonów