Zaloguj się Załóż konto

Miliony kierowców w Wielkiej Brytanii mogą odzyskać nawet 950 GBP za samochód

Wypłaty mogą sięgnąć nawet 18 miliardów funtów – nowy skandal na rynku finansowym może objąć miliony brytyjskich kierowców.

Wielka Brytania znów mierzy się z potencjalnym kryzysem zaufania do sektora finansowego, a wszystko przez trwający od lat, lecz dopiero teraz nagłaśniany skandal związany z finansowaniem zakupu samochodów.

Po decyzji Sądu Najwyższego i ogłoszeniu planu konsultacji przez Financial Conduct Authority (FCA), banki zaczynają przygotowywać się na możliwe miliardowe wypłaty rekompensat – podaje The Sun.

W samym tylko przypadku Lloyds Banking Group mowa o rezerwie w wysokości 1,2 miliarda funtów.


Lloyds Banking Group utrzymuje 1,2 miliarda funtów rezerwy mimo korzystnego wyroku

Lloyds Banking Group potwierdził, że pomimo częściowo korzystnego orzeczenia Sądu Najwyższego, które ograniczyło liczbę możliwych roszczeń, bank nie zamierza jeszcze zmniejszać swojej rezerwy.

Wręcz przeciwnie – rezerwa będzie w dalszym ciągu monitorowana i może zostać dostosowana, jeśli pojawią się nowe informacje.

Władze banku zaznaczyły jednak, że ewentualne korekty nie powinny mieć istotnego wpływu na sytuację finansową całej grupy.

Sąd Najwyższy zawęził pole do roszczeń, ale nie zakończył sprawy

Orzeczenie Sądu Najwyższego wydane w piątek zredukowało zakres uzasadnionych roszczeń, jakie mogą być kierowane wobec banków i firm leasingowych.

Tym samym zmniejszyło się ryzyko finansowe, które mogło mieć poważne konsekwencje dla brytyjskiej gospodarki – również politycznej, co z niepokojem obserwowała kanclerz skarbu Rachel Reeves.


Wcześniejsze szacunki mówiły nawet o ponad 30 miliardach funtów możliwych wypłat.

Obecnie FCA wskazuje na zakres od 9 do 18 miliardów funtów.

Kto jeszcze tworzy rezerwy na wypłaty i w jakiej wysokości?

Oprócz Lloyds, kilka innych instytucji finansowych zabezpiecza środki na potencjalne wypłaty.

Wśród nich znajdują się:

  • Santander – 295 milionów funtów
  • Close Brothers – 165 milionów funtów
  • Northridge – 143 miliony funtów
  • First Rand – 140 milionów funtów

Rezerwy te mogą okazać się niewystarczające, jeśli całkowity koszt odszkodowań osiągnie poziom szacowany przez analityków z RBC, czyli około 11,5 miliarda funtów.

O co chodzi w skandalu z finansowaniem samochodów?

Sprawa dotyczy umów finansowania samochodów, zwłaszcza zawartych na zasadzie PCP (personal contract purchase) i hire purchase przed 28 stycznia 2021 roku.

Problemem są tzw. „discretionary commission arrangements” (DCAs) – mechanizmy prowizyjne, które pozwalały pośrednikom i dealerom manipulować oprocentowaniem na niekorzyść klienta w celu uzyskania wyższej prowizji.

FCA zakazało tego typu praktyk w 2021 roku, lecz miliony umów podpisanych wcześniej mogą podlegać roszczeniom.

W latach 2007–2020 podpisano aż 14,6 miliona umów objętych tym mechanizmem.

Kto może ubiegać się o odszkodowanie?

Potencjalnie kwalifikują się osoby, które:
  • Zawarły umowy PCP lub hire purchase przed 28 stycznia 2021 roku
  • Były stroną umowy z udziałem DCAs lub zawarły umowę z nadmierną prowizją, nawet po 2021 roku
  • Nie zawarły umowy przed 6 kwietnia 2007 – w tym czasie skargi zaczęto przyjmować do rozpatrzenia przez Financial Ombudsman Service
FCA potwierdziła, że rozpatrywanie roszczeń będzie odbywać się indywidualnie.

Nie ma jednego automatycznego mechanizmu wypłat, a wysokość rekompensaty zależy od konkretnej umowy, wysokości prowizji oraz wartości samochodu.

Zobacz też:


W przypadku gospodarstw domowych z więcej niż jednym pojazdem możliwe są wielokrotne wypłaty.

Przykładowo: rodzina posiadająca dwie takie umowy może otrzymać dwie wypłaty po 950 funtów każda, co daje łącznie 1 900 funtów.

FCA zapowiada ogólnokrajowy program odszkodowań

Financial Conduct Authority zapowiedziało uruchomienie konsultacji w sprawie krajowego programu rekompensat.

Konsultacje mają się rozpocząć najpóźniej na początku października 2025 roku.

Jeśli program zostanie zatwierdzony, pierwsze wypłaty mogą nastąpić już w 2026 roku.

Na ten moment FCA szacuje, że większość kierowców otrzyma kwoty nieprzekraczające 950 funtów za każdą umowę finansowania pojazdu.

To może być „nowe PPI” – ostrzegają prawnicy

Eksperci prawni porównują skalę tego skandalu do słynnej afery PPI, w wyniku której banki wypłaciły klientom dziesiątki miliardów funtów.

W ocenie prawników, obecna sprawa może zakończyć się podobnie – a osoby, które czują się pokrzywdzone, powinny zacząć dokumentować swoje umowy finansowe i przygotować się do ewentualnych roszczeń.

Choć Sąd Najwyższy ograniczył zakres możliwych pozwów, to sama skala problemu i liczba potencjalnie poszkodowanych pozostaje ogromna.

Sektor bankowy musi zmierzyć się nie tylko z kosztami, ale i odbudową zaufania.

-
 
Dziękujemy za przeczytanie artykułu do końca! Zachęcamy do odwiedzenia naszego Facebooka, Twittera i YouTube. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.


Czytaj poprzedni artykuł:
Ogromne utrudnienia lotnisku w Wielkiej Brytanii. Ogłoszono awarię techniczną
 Czytaj następny artykuł:
HMRC wydaje pilne ostrzeżenie dla mieszkańców Wielkiej Brytanii mających 3500 GBP na koncie bankowym – co musisz wiedzieć