Zaloguj się Załóż konto
Polish (Poland)English (United Kingdom)

U dzieci dwujęzycznych trudniej wykryć SLI

U dzieci wychowujących się w dwujęzycznych rodzinach szczególnie trudno jest wykryć specyficzne zaburzenia językowe (SLI), które często powodują poważne kłopoty w szkole - oceniają naukowcy.

Na tzw. Specyficzne Zaburzenie Językowe (ang. Specific Language Impairment - SLI) cierpi około 6-7 proc. dzieci na świecie - zarówno jedno, jak i dwujęzycznych. Dzieci z SLI, które rozwijają się prawidłowo w sferze pozawerbalnej, mają problemy z mową i komunikacją, np. nie potrafią budować poprawnych zdań złożonych, a w starszym wieku - nie konstruują poprawnych wypowiedzi - podaje money.pl.

Jak twierdza naukowcy, jeśli SLI nie zostanie odpowiednio wcześnie wykryte, to dziecko będzie narażone na przykład na szkolne niepowodzenia. Natomiast postawienie w porę właściwej diagnozy daje szansę na zmniejszenie niekorzystnego wpływu tego zaburzenia na rozwój dziecka.



Szczególnie skomplikowane jest stwierdzenie SLI u dzieci dwujęzycznych. Jest to związane z tym, że rozwój językowy dziecka przyswajającego dwa języki (czy to w rodzinie mieszanej, czy na emigracji) może przypominać pod pewnymi względami objawy typowe dla SLI. Najczęściej jednak nie jest to kwestia faktycznego zaburzenia, ale typowego rozwoju odmiennego od rozwoju dzieci jednojęzycznych. Może się wszakże zdarzyć, że otoczenie zbagatelizuje faktycznie istniejący problem, przypisując go właśnie dwujęzyczności.
-
 
Dziękujemy za przeczytanie artykułu do końca! Zachęcamy do odwiedzenia naszego Facebooka, Twittera i YouTube. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.


Czytaj poprzedni artykuł:
W Wielkiej Brytanii milion dzieci dorasta bez ojców
 Czytaj następny artykuł:
Prawie £74.000 kar dla czytelników z Black Country