Wiadomości
Ryanair wydaje pilne ostrzeżenie dla wszystkich podróżnych mających zarezerwowane loty
Linie lotnicze ostrzegają, że problemy te dotyczą wszystkich przewoźników w Europie i mogą wpłynąć na plany podróży tysięcy pasażerów.
Mimo że Ryanair robi wszystko, aby zminimalizować skutki tych zakłóceń, przewoźnik zaznacza, że sytuacja jest poza jego kontrolą i wzywa do podjęcia pilnych działań przez instytucje unijne.
W niedzielę, 29 września 2024 roku, Ryanair, największa linia lotnicza w Europie wyraziła również swoje przeprosiny wobec pasażerów dotkniętych znacznymi opóźnieniami lotów.
Problemy te wynikają z chronicznych braków personelu w europejskich służbach kontroli ruchu lotniczego (ATC), co dotknęło wszystkie linie lotnicze operujące na Starym Kontynencie.
Ryanair podkreśla, że choć w tym roku nie mieliśmy do czynienia z zakłóceniami związanymi ze strajkami francuskich kontrolerów lotów, to ogólne funkcjonowanie służb ATC w Europie wciąż pozostawia wiele do życzenia.
Mimo że liczba lotów jest o 5% niższa w porównaniu do 2019 roku, system kontroli ruchu lotniczego nie radzi sobie z obecną sytuacją, co jest bezpośrednią przyczyną wielokrotnych opóźnień.
Tego dnia, 10% lotów z pierwszej fali odlotów Ryanair, czyli 68 z 577 samolotów, doświadczyło opóźnień z powodu braków kadrowych w ATC. Linia lotnicza wyraziła swoje rozczarowanie „niedopuszczalnymi” opóźnieniami, które wynikają z błędów zarządzania w służbach kontroli ruchu lotniczego.
Ryanair oświadczył: „Przepraszamy naszych pasażerów za te powtarzające się opóźnienia, które są niezwykle godne ubolewania, jednak pozostają poza kontrolą Ryanair”.
Linie lotnicze zachęcają również pasażerów, aby odwiedzili stronę internetową atcruinedourholiday.com i domagali się od Komisji Europejskiej podjęcia pilnych działań mających na celu poprawę sytuacji w europejskim systemie kontroli ruchu lotniczego.
Brak odpowiedniego zarządzania i niedobory kadrowe w służbach ATC wywołują rosnącą frustrację nie tylko wśród linii lotniczych, ale także pasażerów, którzy coraz częściej stają się ofiarami opóźnień.
Sytuacja ta negatywnie wpływa na doświadczenie podróżnicze, co podkreśla konieczność wprowadzenia reform na poziomie unijnym.
Niedobory personelu ATC a ryzyko dla branży lotniczej
Problemy z obsługą ruchu lotniczego w Europie to nie nowość, jednak w ostatnich latach ich skala zaczęła rosnąć, powodując znaczące zakłócenia w planach podróży milionów pasażerów.
Chociaż latem nie doszło do strajków kontrolerów lotów we Francji, które w poprzednich latach regularnie paraliżowały europejską przestrzeń powietrzną, to obecne niedobory personelu w ATC wciąż stanowią poważne wyzwanie dla przewoźników.
Ryanair, jako linia lotnicza, która codziennie obsługuje setki lotów w całej Europie, odczuwa te problemy szczególnie dotkliwie.
„Opóźnienia wynikające z niewłaściwego zarządzania w ATC są niedopuszczalne” – podkreśla przedstawiciel Ryanair, dodając, że linie te wielokrotnie apelowały do unijnych instytucji o interwencję.
Linie lotnicze, takie jak Ryanair, nie mogą same rozwiązać problemów, które są skutkiem złego funkcjonowania służb kontroli ruchu lotniczego, co prowadzi do narastającego napięcia między branżą lotniczą a organami odpowiedzialnymi za zarządzanie europejską przestrzenią powietrzną.
Potrzeba reformy systemu ATC
Jednym z kluczowych postulatów Ryanair i innych przewoźników europejskich jest konieczność wprowadzenia pilnych reform w systemie ATC.
Linia lotnicza apeluje o zaangażowanie Komisji Europejskiej w celu zapewnienia lepszego zarządzania i rozwiązania problemu chronicznych braków kadrowych.
W szczególności Ryanair promuje inicjatywę, aby pasażerowie, którzy doświadczyli opóźnień, domagali się od Komisji Europejskiej podjęcia działań mających na celu poprawę systemu.
W ramach tej inicjatywy linie lotnicze stworzyły stronę atcruinedourholiday.com, która umożliwia podróżnym składanie skarg bezpośrednio do unijnych instytucji.
Niedobory kadrowe w służbach kontroli ruchu lotniczego mają poważne konsekwencje dla całej branży lotniczej i dla milionów pasażerów.
Bez odpowiednich działań reformujących ten system, problemy te będą się tylko pogłębiać, wpływając negatywnie na całą branżę turystyczną w Europie.
Opóźnienia lotów są frustrujące dla pasażerów, ale także kosztowne dla linii lotniczych, które muszą radzić sobie z ich konsekwencjami.
Dlatego coraz częściej pojawiają się głosy w branży lotniczej, że jedynym sposobem na poprawę sytuacji jest współpraca między instytucjami unijnymi, służbami ATC oraz przewoźnikami.
Dziękujemy za przeczytanie artykułu do końca! Zachęcamy do odwiedzenia naszego Facebooka, Twittera i YouTube. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.