Zaloguj się Załóż konto
Polish (Poland)English (United Kingdom)

Vauxhall zamyka fabrykę w Wielkiej Brytanii – ponad 1 100 miejsc pracy zagrożonych

W kwietniu 2025 roku Vauxhall, jeden z głównych producentów samochodów w Wielkiej Brytanii, zamknie swoją fabrykę w Luton.

Decyzja ta dotknie ponad 1 100 pracowników, którzy mogą stracić swoje stanowiska w związku z restrukturyzacją ogłoszoną przez Stellantis, firmę macierzystą Vauxhalla.


Stellantis planuje przenieść część produkcji i zaoferować setkom pracowników możliwość relokacji do fabryki w Ellesmere Port w północno-zachodniej Anglii.

Firma zobowiązała się do zapewnienia wsparcia w procesie relokacji oraz „atrakcyjnych pakietów” dla pracowników, którzy zdecydują się na zmianę miejsca pracy.

Zobacz też:


Dodatkowo Stellantis zapowiedział inwestycję w wysokości 50 milionów funtów w fabrykę w Ellesmere Port, która koncentruje się na produkcji pojazdów elektrycznych.

Decyzja ta wpisuje się w globalne dążenie koncernu do zwiększenia udziału pojazdów zeroemisyjnych w swojej ofercie.


Presja rynkowa i regulacje rządowe

Zamknięcie fabryki w Luton następuje w kontekście zwiększonej presji na producentów samochodów w Wielkiej Brytanii, wynikającej z ambitnych celów rządu dotyczących pojazdów elektrycznych.

Od 2030 roku zeroemisyjne pojazdy mają stanowić 80% wszystkich sprzedawanych samochodów, a od 2035 roku – 100%.

Firmy, które nie spełnią tych wymogów, narażone będą na wysokie kary finansowe.


Dodatkowym wyzwaniem dla branży jest rosnąca konkurencja ze strony chińskich producentów oraz spadek sprzedaży na rynku europejskim.

Przykładem są działania Boscha, największego dostawcy części samochodowych na świecie, który ogłosił zwolnienia 5 500 pracowników w Niemczech.

Reakcje rządu i lokalnych władz

Brytyjski rząd zapewnił o swoim wsparciu dla Stellantis oraz pracowników fabryki w Luton.

„Nasza współpraca z Stellantis trwa od lat i będziemy nadal ściśle współpracować, zarówno z firmą, jak i z lokalnymi władzami oraz związkami zawodowymi, aby zminimalizować skutki tej decyzji” – powiedział rzecznik rządu.


Rząd przeznaczył również 300 milionów funtów na promocję pojazdów zeroemisyjnych oraz 2 miliardy funtów na wsparcie transformacji brytyjskiego przemysłu motoryzacyjnego.

Kontekst w branży motoryzacyjnej

To już druga decyzja w ciągu tygodnia o redukcji miejsc pracy w brytyjskim przemyśle motoryzacyjnym.

Wcześniej Ford ogłosił plany redukcji 800 etatów w Wielkiej Brytanii, będących częścią większego planu cięć w Europie.

Zamknięcie fabryki w Luton oraz inne redukcje w przemyśle podkreślają, jak trudne wyzwania stoją przed brytyjską motoryzacją w obliczu globalnych zmian technologicznych i regulacji.


Decyzja o zamknięciu fabryki Vauxhalla w Luton jest symbolicznym wyrazem przemian zachodzących w przemyśle motoryzacyjnym.

Choć przeniesienie produkcji do Ellesmere Port oraz inwestycje w pojazdy elektryczne są krokiem w stronę przyszłości, tysiące pracowników staną w obliczu niepewności.

-
 
Dziękujemy za przeczytanie artykułu do końca! Zachęcamy do odwiedzenia naszego Facebooka, Twittera i YouTube. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.


Czytaj poprzedni artykuł:
Wielka Brytania przygotowuje się na kolejny sztorm. Conall przyniesie intensywne opady i silny wiatr
 Czytaj następny artykuł:
Ryanair, Wizz Air, easyJet, Jet2, TUI i British Airways. Najnowsze zasady bagażu podręcznego