Wiadomości
Ceny w supermarketach w UK wzrosły nawet o 115%. Czekolada, ser i jogurty coraz droższe – które produkty najbardziej podrożały?
Wzrosty sięgające kilku funtów, a nawet 115 procent – konsumenci odczuwają realny ciężar rosnących cen podstawowych produktów spożywczych w Wielkiej Brytanii
Najnowsze dane opublikowane przez organizację konsumencką Which? pokazują, że ceny niektórych produktów wzrosły nawet o 115% w skali roku.
Tak drastyczne podwyżki obejmują m.in. czekoladę, ciastka, sery oraz produkty mleczne. A to dopiero początek zmian, które mogą jeszcze bardziej obciążyć domowe budżety.
Drastyczne wzrosty cen – nawet ponad dwukrotne podwyżki
Which? przeanalizowało ceny aż 27 000 produktów spożywczych z 20 kategorii w ośmiu głównych brytyjskich supermarketach, takich jak Aldi, Asda, Tesco czy Sainsbury’s.Dane dotyczące okresu od maja 2024 do maja 2025 pokazują jasno – ceny wielu produktów uległy znacznemu wzrostowi.
Największy wzrost cen odnotowano w przypadku gorzkiej czekolady bez dodatku cukru marki własnej Sainsbury’s.
Jej cena wzrosła aż o 115%, z £1.25 do £2.68. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku popularnych słodyczy – Galaxy Chocolate Sponge Cake Bars (pięciopak) w Tesco zdrożały z £1.49 do £2.75, co oznacza wzrost o 85%.
Zestawienie Which? obejmuje również inne gwałtowne wzrosty:
- Maltesers Cake Bars – wzrost o 85%
- Vermondo Soya Drink (Lidl) – wzrost o 68%, z 51p do 85p
- Morrisons Savers Milk Chocolate – wzrost o 71%, z 47p do 80p
- Philadelphia Lactose Free Soft Cheese – wzrost o 58%, z £1.74 do £2.75
Naturalny jogurt Stamford Street Co. z Sainsbury’s i Creamfields z Tesco – oba w pojemności 500g – kosztowały wcześniej zaledwie 35p, a obecnie osiągają cenę 55p (wzrost o 57%).
Przyczyny wzrostów: pogoda, podatki i koszty pracy
Wzrosty cen nie są przypadkowe. Jednym z głównych czynników wpływających na sytuację jest globalny kryzys na rynku kakao.Według Energy and Climate Intelligence Unit, ceny kakao wzrosły aż o 43% od 2022 roku, głównie z powodu nieurodzaju spowodowanego ekstremalnymi warunkami pogodowymi w Afryce Zachodniej.
Dodatkowo, Brytyjskie Konsorcjum Detalistów (British Retail Consortium) podkreśla, że na ceny wpływają również czynniki wewnętrzne – w tym rosnąca płaca minimalna oraz wyższe składki na ubezpieczenie społeczne. Havir Dhillon, ekonomista BRC, zaznacza, że detalistom grożą łączne dodatkowe koszty w wysokości aż 5 miliardów funtów.
Gdzie najtaniej zrobić zakupy w 2025 roku?
Mimo ogólnego wzrostu cen, Which? przedstawiło także ranking najtańszych supermarketów dla przeciętnego koszyka zakupowego (82 produkty).Na czele zestawienia znalazł się Aldi, gdzie zakupy kosztowały średnio £135.48. Niewiele droższy był Lidl – £135.79 z kartą Lidl Plus lub £135.82 bez niej.
Dla porównania:
- Tesco (z Clubcard): £150.26
- Sainsbury’s (z kartą Nectar): £151.82
- Waitrose: aż £184.03 – czyli o 36% drożej niż w Aldi
Tutaj zwyciężyła Asda z kosztem £485.79, pokonując Tesco, gdzie cena sięgnęła £496.59 (z Clubcard).
Jak oszczędzać na codziennych zakupach?
Eksperci Which? i konsumenci wskazują szereg sposobów na obniżenie kosztów zakupów spożywczych w obliczu inflacji:- Wybieranie marek własnych supermarketów zamiast produktów premium (tzw. „downshifting”)
- Korzystanie z aplikacji przeciw marnowaniu żywności, jak Too Good to Go czy Olio
- Zakupy warzyw i owoców w pudełkach z przecenami, np. „Waste Not” w Lidlu (5 kg za £1.50) lub „Taste Me, Don’t Waste Me” w Sainsbury’s (£2)
- Polowanie na przeceny z żółtymi nalepkami, które pojawiają się pod koniec dnia
- Śledzenie okazji na grupach Facebookowych, takich jak Extreme Couponing and Bargains UK
Jak wzrosły ceny niektórych produktów w okresie od maja 2024 do maja 2025:
- Sainsbury's No Added Sugar Dark Chocolate 100g – wzrost z £1.25 do £2.68 (115%)
- Galaxy Chocolate Sponge Cake Bars With Cream Centre 5 Pack – wzrost z £1.49 do £2.75 (85%)
- Maltesers Cake Bars 5 Pack – wzrost z £1.49 do £2.75 (85%)
- Morrisons Savers Milk Chocolate 100g – wzrost z 47p do 80p (71%)
- Vermondo Soya Drink Unsweetened 1000ml – wzrost z 51p do 85p (68%)
- Tesco Fruit & Nut Milk Chocolate 200g – wzrost z £1.38 do £2.25 (63%)
- Turf & Clover 2 Ultimate Beef Burgers 300g – wzrost z £3.10 do £5 (61%)
- Philadelphia Lactose Free Soft Cheese 150g – wzrost z £1.74 do £2.75 (58%)
- Stamford Street Co. Low Fat Natural Yogurt 500g – wzrost z 35p do 55p (57%)
- Creamfields Low Fat Natural Yogurt 500g – wzrost z 35p do 55p (57%)
- Naked Blue Machine Super Smoothie 750ml – wzrost z £2.61 do £3.91 (50%)
- Waitrose Belgian Dark Chocolate 72% 180g – wzrost z £2.11 do £3.17 (50%)
- Fox's Fabulous Chocolatey Biscuit Selection 245g – wzrost z £4 do £6 (50%)
Dziękujemy za przeczytanie artykułu do końca! Zachęcamy do odwiedzenia naszego Facebooka, Twittera i YouTube. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Gorące Tematy
Podróżny niewpuszczony na pokład Ryanair w Wielkiej Brytanii mimo ważneg…
Tysiące Brytyjczyków wypłaca gotówkę z emerytur po zmianie zasad HMRC
Temperatura w Wielkiej Brytanii może osiągnąć 45°C. Nowe ostrzeżenie bry…
Bank Anglii podejmie trudną decyzję. Wpłynie na finanse milionów mieszka…
Duży dostawca energii w Wielkiej Brytanii wypłaci odszkodowanie tysiącom…
Wielka Brytania wprowadza nowe zasady dodatków 150 GBP na rachunki za en…
Aldi wprowadza gadżet podróżny za jedyne 5,99 GBP. Idealny wybór na waka…